Anja + Gro = Mio: Veiviseren
Lørdag lanserte Anja og Gro Hammerseng-Edin boken sin, Anja + Gro = Mio. En bok om å være foreldre, om fordommer, om takknemlighet. En bok om å vise vei.
Publisert:
10. Feb 2014, kl. 12:44
|
Sist oppdatert:
10. Feb 2014, kl. 23:43
Paret er ikke bare blant Norges mest kjente håndballspillere. De er også omtrent de eneste offentlige homofile i idretts-Norge. I boka forteller de om hvilke utfordringer de har møtt på underveis i prosessen med å bli foreldre.
- Vi ønsker å bane vei og gi folk kunnskap og informasjon, sier de under boklanseringen som Amnesty var tilstede på.
Både Anja og Gro understreker at de ønsker å gjøre en forskjell med boka.
Kapittelet "Vinnerloddet" er viet til å sette den norske virkeligheten og å reflektere over den virkeligheten som finnes en kort reise fra Norge. Arbeidet med boka har åpnet øynene deres for hvordan det er å være homofil, lesbisk, bifil eller transperson andre steder i verden.
- Jeg lever så fint og har ikke problemer med å akseptere hvem jeg er, sier Gro.
Hun har tidligere deltatt i Amnesty sin kampanje Å elske er en menneskerett, som handler om retten til å være den man er, og elske den man vil uten å bli utsatt for noen form for diskriminering. I flere land i verden har man en lang vei å gå, det er fortsatt forbudt å være homofil i 78 land i verden og i åtte land straffes man med døden for å elske en av samme kjønn.
Dette perspektivet til tross, mener de at vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder kunnskap og fordommer i Norge. Gjennom prosessen fram til å bli foreldre har de møtt på mange utfordringer både når det gjelder praktisk informasjon om rettigheter og også utfordringer knyttet til fordommer.
- Fordommer kommer av kunnskapsløshet, sier Anja Hammerseng-Edin og håper boken kan gi ny innsikt.
OL i Sotsji - en vekker
Å legge lanseringen til dagen etter åpningen av OL i Sotsji var ikke tilfeldig. Begge er svært opprørt over den nylig innførte antipropagandaloven i Russland som forbyr handlinger som offentlig informerer om homofili, biseksualitet og transseksualitet.
- Denne loven har røsket meg opp fra min egen hverdagslykke.
- Jeg visste ikke hvor ille det var, det er kvalmende og sjukt viktig å få spredd kunnskap om forholdene for homofile i Russland, understreker Gro Hammerseng-Edin
- Å tildele Russland vinter-OL er en skandale, samtidig er det viktig at folk blir kjent med medaljens bakside, fortsetter hun.
- Politikere må ta ansvar, et OL må arrangeres i den olympiske ånd. Og om noen idrettsutøvere får til noen stunt når de er i Russland, så blir vi veldig glade, legger Anja til.
Gro Hammerseng-Edin støttet Amnesty sin kampanje Håp om OL-gull - håp om frihet, i forbindelse med OL i Beijing i 2008.