Siden 11. september har Amnesty International måttet intensivere kampen for menneskerettigheter. Det internasjonale samfunn og enkeltnasjoner har gått til "krig mot terror". Alle "kriger" fører til tap. Dessverre blir nå også grunnleggende menneskerettigheter tilsidesatt.
Publisert: 30. nov 2001, kl. 11:06 | Sist oppdatert: 30. Jan 2024, kl. 17:11
Afghansk flyktningstilværelse i New Jalozai nær Peshawar en dag i oktober.

Tekst og foto av John Peder Egenæs

Krig og trusler mot nasjonal sikkerhet er de eneste situasjonene der det er tillatt å begrense adgangen til å nyte det fulle spekter av grunnleggende menneskerettigheter. Likevel er ikke denne adgangen ubegrenset. Ytrings- og organisasjonsfrihet kan f.eks. begrenses noe, men det finnes ingen anledning til å torturere eller undergrave rettssikkerheten.

I den rådende situasjonen har Amnesty International engasjert seg på en rekke områder som blir direkte påvirket av etterdønningene etter angrepene på World Trade Center og Pentagon.

Beskyttelse av utsatte grupper

I land etter land gikk enkeltpersoner og grupper til angrep på minoriteter de satte i forbindelse med angrepene i New York. Enkeltpersoner ble fysisk angrepet, noen er drept. Moskeer er vandalisert og muslimer eller antatte muslimer mobbet og trakassert. Amnesty International har samlet de første rapportene om dette fra mange land, og søker å påvirke myndighetene i de samme landene til å beskytte utsatte grupper og aktivt arbeide for å hindre trakassering.

I ly av "krigen mot terror" forsøker myndighetene i land som Russland, Kina og flere sentralasiatiske republikker å øke undertrykkelsen av egen muslimsk opposisjon. I første omgang har Amnesty International offentliggjort en ny rapport om flere av landene i Sentral-Asia, og aktivisert sine medlemmer for å påvirke disse.

Antiterrorlover en trussel

USA, Storbritannia, EU og andre har vedtatt nye antiterrorlover og innført nye institusjoner. Lovene innfører i mange tilfeller prosedyrer og praksis som bryter mot de mest grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper. Amnesty International påtaler dette og tar det opp både med myndighetene det gjelder og med andre lands myndigheter og internasjonale organisasjoner i et forsøk på å stanse utviklingen mot redusert respekt for menneskerettighetene.

Den nye krigen i Afghanistan har både skapt et nytt flyktningproblem og reiser store spørsmål for et fremtidig styre i landet. Amnesty International har både utplassert en langsiktig etterforskningsdelegasjon i Pakistan/Afghanistan for å holde øye med utviklingen av menneskerettighetssituasjonen under og etter krigen. Organisasjonen har også utgitt en rapport om hvordan menneskerettighetene kan sikres i et fremtidig Afghanistan. Rapporten spiller inn i diskusjonen omkring et fremtidig styre i landet.

Sist men ikke minst søker Amnesty International å overvåke situasjonen i land som ikke er direkte påvirket av 11. september. Det er en overhengende fare for at mange andre alvorlige menneskerettighetsproblemer nå mister all oppmerksomhet mens alle ser til USA og Afghanistan. Det er det bare despoter og overgripere som er tjent med.

Publisert i AmnestyNytt 2001/4.