Amnestyprisen 2008 går til Vinje kommune!

Årets Amnestypris går til Vinje kommune og innbyggerne i kommunen. Vinje mottar prisen for sin mangeårige og vellykkede innsats for å integrere flyktninger. Amnesty gratulerer!
Publisert: 24. okt 2008, kl. 10:24 | Sist oppdatert: 20. des 2023, kl. 13:47

Ordfører Arne Vinje vil motta prisen på vegne av alle i kommunen i kveld, lørdag 25.10, klokken 19.30. Styreleder i Amnesty i Norge, Bente Erichsen, deler ut prisen i forkant av festmiddagen på Amnestys landsmøte på Atlantic Hotell i Stavanger.

Menneskerettighetsarbeid i praksis

Amnesty mener at Vinje og innbyggere i lang tid har drevet menneskerettighetsarbeid i praksis, ved å sørge for like muligheter for alle, motarbeide diskriminering og ved å gi ekstra støtte til flyktninger som blir bosatt i kommunen. Grunnlaget for suksesshistorien er en vilje til å se på flyktninger som en ressurs, og ikke som et problem.

- Amnesty har observert at begrepet ”asylsøker” ikke lenger er en hedersbetegnelse eller beskriver et menneske i nød. I dagens Norge er ”asylsøkeren” blitt en type lykkejeger eller potensiell kriminell. Som en følge av dette kappes politikere, medier og lokalsamfunn om å stenge dem ute eller finne raske måter å sende dem ut på, sier styreleder i Amnesty, Bente Erichsen.

- Sterkt forsvar

Amnesty mener at en slik utvikling på sikt kan komme til å svekke menneskerettighetene til de svakeste i blant oss, nemlig folk på flukt.

- Vinje gjør et svært viktig politisk arbeid som resulterer i et sterkt forsvar for menneskerettighetene. Dersom vi er enige om at menneskerettighetene er grunnleggende for vårt samfunn, innebærer det at vi er forpliktet til å beskytte dem som er ofre for menneskerettighetsbrudd i andre deler av verden. Vi håper denne prisen kan rette søkelyset mot hvilken ressurs flyktninger kan være når forholdene blir lagt til rette, sier Erichsen.

I Amnestyprisens statutter heter det at prisen blant annet skal gå til en kandidat som har bidratt til bedre beskyttelse og bedre rettigheter for enkeltpersoner eller en gruppe mennesker.
I Vinje skjer dette hver dag. Ved å fortsette det gode arbeidet, vil Vinje være til inspirasjon for andre kommuner, og på den måten stimulere til engasjement for menneskerettighetene på lokalt plan.

Det gode integreringsarbeidet Vinje gjør, burde være en selvfølge i enhver kommune, men dessverre er det ikke slik. Av ulike grunner er det motstand mot asylmottak og bosetting av flyktninger i kommune-Norge. Å få internasjonal beskyttelse og hjelp til å starte på nytt, er en del av menneskerettighetene. I så måte er Vinje en suksesshistorie, og derfor blir kommunen og dens innbyggere hedret med Amnestyprisen i 2008.

I Vinje kommune sier de at det handler om vilje og handling. Verre er det ikke.

Nominasjonskomiteen for Amnestyprisen var:

Bente Erichsen, direktør ved Nobels Fredssenter og styreleder i Amnesty International Norge
Mads Andenæs, direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitet i Oslo
Laila Bokhari, forsker, Forsvarets forskningsinstitutt
Gunnar M. Ekeløve-Slydal, assisterende generalsekretær i Den norske Helsingforskomité
Dag Herbjørnsrud, forfatter og redaktør i Ny Tid
Linn Stalsberg, informasjonsrådgiver i Amnesty International Norge

Bakgrunn:

Amnestyprisen har vært delt ut i Norge siden 2004. Tidligere vinnere er Liv Jessen (Pro-Senteret), Vibeke Omdahl (=Oslo), Tore Sandberg (justismord) og Mahmood Amiry-Moghaddam (menneskerettighetsaktivist Iran).

For kommentar:
Styreleder Bente Erichsen, 907 75 578