Amnestypris til Nora Sveaass

Amnestys årlige menneskerettighetspris tildeles Nora Sveaass for årelangt og sterkt engasjement for flyktninger og asylsøkeres rettigheter.
Publisert: 4. des 2009, kl. 13:30 | Sist oppdatert: 5. Feb 2024, kl. 14:05
Nora Sveaass. Foto: Rolg Øhman/Scanpix

- Nora Sveaass har gjennom sin iherdige innsats bidratt til at et godt skjult problem er blitt et offentlig anliggende, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International.

Sveaass har i mange år kjempet for flyktninger og asylsøkeres rettigheter og jobbet spesielt for å sikre at mennesker på flukt fra tortur og mishandling får et tilpasset behandlingstilbud. I juryens begrunnelse for tildelingen av Amnesty-prisen 2009 heter det:

Nora Sveaass har gjort det til sitt livsverk å forsvare rettighetene til flyktninger og asylsøkere i Norge. Hun har bidratt til å synliggjøre at overgrepene ikke avsluttes ved et rettsoppgjør, men at de fysiske og psykiske ettervirkningene vil prege torturoverlevende og deres familier for resten av livet.

Egenæs karakteriserer prisvinneren som kunnskapsrik, engasjert og uredd, og med en klar integritet.

- Nora Sveaass er den personen i Norge som besitter mest både teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring fra konsekvensene av vold, overgrep og tortur. Hun er høyt respektert og verdsatt i det norske menneskerettighetsmiljøet og det gleder oss stort å kunne gi henne denne utmerkelsen, sier Egenæs.

I 2005 ble Nora Sveaass valgt inn i FNs Torturkomité. Hun ble i oktober i år gjenvalgt for en ny fireårs periode og er for tiden det eneste norske medlemmet i FNs traktatorganer.

Les mer om tildelingen i pressemeldingen.

Les intervju med Nora Sveeaass fra AmnestyNytt om ringvirkningene tortur har på hele samfunn.