Catwalk på Oslo Legevakt: Seks norske toppmodeller skrider over catwalken påført spor av grov vold fra reelle voldshistorier. Amnesty lanserer kampanje mot vold mot kvinner i Norge.
Publisert: 1. Apr 2004, kl. 13:17 | Sist oppdatert: 14. Feb 2024, kl. 12:54
Silvany Bricen, Lise Nilsen og Anette Stai. ©Alejandro Pérez

Av Ina Tin

Venteværelset på Legevakta er stappfullt av TV-kameraer, fotografer, journalister og fagfolk med og uten hvite legefrakker. Amnestys lansering av den norske kampanjen Stopp vold mot kvinner når til topps i media og modellene blir Amnestys første SMS-aksjonister.

Kathrine Sørland og Mona Grudt. ©Alejandro Pérez

- "Marie" er påført følgende, messer konferansier Bjarte Hjelmeland når Anette Stai entrer catwalk'en.

- Slag med åpen hånd mot hodet. Slag med knyttet neve mot hodet. Slag med sverd mot hodet. Spark mot underlivet. Kastet mot veggen. Gjentatte ganger over flere dager. I mange år. Mishandlingen ble verre når hun var gravid.

Anette Stai stopper opp, ser ut over publikum og sier: - Han tok tak i håret mitt og holdt en kniv mot strupen min. Så slepte meg etter håret inn på soverommet mens han sa: "Vær sikker på at jeg skal drepe deg". Barna hørte det. Datteren min løp etter og forsøkte å dytte ham vekk. Han holdt meg nede med et kne i ryggen og kniven i hånden. Så var det hun som fikk gjennomgå.

Spottlyset treffer sårene på halsen til Anette Stai når hun snur seg en siste gang før hun med oppreist panne, men tomt blikk går av scenen. Bjarte Hjelmelands ord blir stående og dirre i luften:

- Etter 15 års vold i ekteskapet kom "Marie" og barna seg bort. Marie har fått diagnosen alvorlig depresjon, posttraumatisk stresslidelse og legene ser pessimistisk på mulighetene for at hun noen gang skal kunne bli frisk. Hun sitter igjen med en voldsalarm og 70.000 kroner i oppreisning. Ektemannen fikk en dom på ett år og seks måneder.

Historien som Anette Stai personifiserer er Norge anno 2004. Dom i saken falt i Borgerting lagmannsrett 16. desember 2003.

Catwalk-musikken blander seg med Legevaktas lydbilde: En ambulanse, bildører som smeldes igjen, opprop av navn, summing av stemmer, en rullestol som skramler over en terskel. Blant publikum på catwalk'en er det oppmerksom taushet når Mona Grudt, Siv Elin Tønne og Lise Nilsen fremfører skjebnene til kvinner preget av mishandling, voldtekt og drapstrusler.

Kathrine Sørland. ©Alejandro Pérez

Slag og pisking

Kathrine Sørland. ©Alejandro Pérez

- Hevelsene over Marens venstre øye, kinn og leppe skyldes slag med et bordben.

Bjarte Hjelmelands ord er en nøktern konstatering av de skader som synes på Katrine Sørland:

- Oppover ryggen og nakken ser vi bloduttredelser etter pisking med et herrebelte i tykt lær. På høyre skulder og arm trer det frem tydelige kuttskader og sår forårsaket av en stol som ble knust mot kroppen til "Maren".

Etter års mishandling og drapstrusler gikk "Maren" fra mannen sin. 8. oktober 2003 ble han dømt til tre års fengsel.

Når vi har fått Katrine Sørlands skader fra alle vinkler, setter hennes siste replikk seg som et ubehag i mellomgulvet:

- Det siste han sa til meg var: "Når jeg kommer ut er du død. Jeg kommer til å finne deg uansett. Jeg kommer til å drepe deg."

Ordene til den norske Miss Universe er ordrett etter domsreferatet fra Oslo tingrett, 8. oktober 2003.

Hver sjette norske kvinne

Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge, utløser den trykkende stemningen som henger igjen på catwalk'en:

- Dette er Norge i dag. En virkelighet tusenvis av norske kvinner opplever på kroppen i sitt eget hjem. En av seks norske kvinner blir ofre for menns vold i løpet av livet. Hver sjette kvinne. Et katastrofalt antall! Dette er vårt største menneskerettighetsproblem. Derfor går Amnesty til aksjon.

Lise Nilsen. ©Alejandro Pérez

Petter Eide avslutter med en oppfordring til handling:

- Vi har alle sammen et ansvar og vi kan bidra, sier Eide og gir oss oppskriften:

- Amnesty gir oss muligheten til å beskytte kvinners rettigheter gjennom enkle, raske og effektive aksjoner. Det eneste du trenger er et engasjement og en mobil!