Amnesty på Lista

Søndag 8. juni 2014 tok en gjeng fra Amnestygruppen i Lyngdal seg en tur til vakre Lista. De dro ikke for å nyte den flotte naturen, men for aksjonere mot tortur.
Publisert: 11. jun 2014, kl. 14:35 | Sist oppdatert: 11. jun 2014, kl. 16:28
I samarbeid med fotografiutstilling kalt "Rom for Rom" ved Galleri Lista Fyr, som hadde fokus på romfolket, var Amnesty til stede med aksjon og stand.

For å vise brutaliteten som ligger i tortur, tok de med seg hetter og tau som visuelle hjelpemidler. Etter å ha stilt seg opp på rekke og rad ved siden av hverandre begynte den ene jenta på enden å si noen informerende ord om tortur. Når hun hadde sagt sitt, kom to personer og satte en hette over hodet hennes, bandt hendene bak ryggen hennes og sa hun skulle sette seg ned på knærne. Mens "torturistene" gjorde dette med hver og en aktivist bortover rekken, ropte de hva som ville bli gjort med dem. "Brent". "Slått". "Lenket". "Voldtatt". "Sparket". "Isolert".

Aksjonen gjorde sterkt inntrykk, og de menneskene som så aksjonen signerte på alle torturaksjonene gruppen hadde med seg. Disse torturaksjonene omfatter mennesker som har blitt utsatt for tortur. Alenemoren Alfreda Disbarro fra Filipinene som ble torturert av politiet. Dilorom Abdukadirova fra Usbekistan som ble torturert for å ha brukt ytringsretten sin. Ali Aarrass fra Marokko som ble torturert i tolv dager og ble sterkt traumatisert. Moses Akatugba fra Nigeria som ble torturert som 16 åring av den nigerianske hæren. Claudia Medina Tamariz fra Mexico som ble torturert til å signere en uttalelse uten å ha fått lest den. Gruppen brukte også muligheten til å informere de oppmøtte om hvordan de kan hjelpe, kun ved bruk at mobiltelefonen sin som SMS-aktivist.

Den relativt unge Amnestygruppen i Lyngdal fylte et år i mars. Gruppen har møtt på nye medlemmer dette året, og ser frem til å møte på flere i fremtiden. Flere av medlemmene i gruppen kommer fra land som har utbredt bruk av tortur, som Marokko og Iran. Dette forsterker engasjementet om å være med i Amnesty sitt arbeid mot tortur. Gruppen vil fortsette sitt arbeid fremover sommeren som høysesong i aktivistarbeidet. Arbeidet for Amnesty har vist seg ikke bare å være en mulighet for å kjempe for menneskerettigheter, men også for å skape et godt fellesskap og givende miljø for mennesker som ønsker å være med i denne kampen. Gruppen ønsker nye medlemmer velkommen med åpne armer!

Amnestys kampanje mot tortur er i gang. Kampanjesiden gir deg all info du trenger.
Amnestys gruppe i Lyngdal ønsker seg flere medlemmer.
Les mer om gruppen her og ta kontakt om du vil bli med!