Amnesty med ny aktivisthåndbok

Lurer du på hvordan du kan engasjere deg for menneskerettighetene. Nå får du gode tips i Amnestys nye aktivisthåndbok.
Publisert: 2. Mar 2015, kl. 10:21 | Sist oppdatert: 19. Mar 2015, kl. 14:13
Aktivisthåndboken er et kompakt informasjonshefte på 31 sider som gir fremtidige og nåværende aktivister et innblikk i hva slags saker Amnesty jobber med, litt historie, tips til demonstrasjoner og lobbyvirksomhet, kontaktinformasjon hvor man kan stille spørsmål og lignende.

LES AKTIVISTHÅNDBOKA HER

Prosjektleder i Amnesty International i Norge, Nina Langslet, forteller at Amnesty så behovet for en ny og oppdatert aktivisthåndbok.

- Vi ønsket å lage et håndfast hefte som kunne gi aktivistene god informasjon og tips, slik at de føler seg selvstendige og trygge når de aksjonerer for Amnesty. På denne måten har vi en mye bedre sjanse å nå menneskerettslige mål, forteller hun.

- Vi håper aktivisthåndboken vil inspirere ved å vise hvordan man på ulike måter kan jobbe målrettet for menneskerettighetene som Amnesty-aktivist.

Økt fokus på aktivistene

Tidligere i vinter lanserte Amnesty International Norge "Aktiv i Amnesty" - en aktivistside som skulle gjøre det lettere å engasjere seg i Amnesty. Aktivisthåndboken er en del av et større prosjekt for å gjøre flere aktive i Amnesty. Gang på gang ser Amnesty at man utretter de største endrindringene når mange står opp mot urett.

- Vårt håp er at Amnesty får enda flere aktivister, og at aktivisthåndboken blir brukt, og ikke bare støver ned i et skap, sier Nina Langslet.

Viktige støttespillere

Amnestys medlemmer og støttespillere er både den økonomiske ryggraden og selve hjertet av Amnesty International. Uten disse hadde ikke organisasjonen eksistert.

Som Amnesty-aktivist er det utallige metoder og aktivistformer man kan bruke for å fremme menneskerettighetene på. Du kan lese mer om disse og mye annet i Amnestys aktivisthåndbok.