Gode nyheter: Zainab al-Khawaja er løslatt fra fengsel!

Zainab al-Khawaja og hennes halvannet år gamle sønn, er løslatt fra fengsel på humanitært grunnlag. Zainab ble dømt til fengsel i Bahrain for å ha revet i stykker et bilde av kongen.
Publisert: 20. jul 2016, kl. 13:24 | Sist oppdatert: 18. okt 2016, kl. 14:37
Zainab al-Khawaja og hennes halvannet år gamle sønn, ble løslatt fra fengsel i Bahrain på humanitært grunnlag den 31. mai. Zainab har både bahrainsk og dansk statsborgerskap. Den 7. juni forlot Zainab og sønnen Bahrain og reiste til Danmark, etter å ha blitt informert om at ny tiltale ventet henne om hun ble boende i landet. Hun risikerte en lang fengselsstraff, adskilt fra sønnen.

Arrestert flere ganger
Zainab er datter av grunnlegger av Bahrain Center for Human Rights, Abdulhadi al-Khawaya, som ble dømt til livsvarig fengsel i juni 2011 for å delta i demonstrasjoner mot regjeringen i februar og mars 2011. Zainab har blitt arrestert og løslatt flere ganger siden desember 2011. Hun har blitt anklaget for å ha "ødelagt statens eiendom" fordi hun rev opp et bilde av kongen av Bahrain, og for å ha "fornærmet en politimann" fordi hun verbalt beskyttet en annen fange som ble ydmyket av en politimann da de satt sammen i varetekt. Hun er også beskyldt for "ulovlig forsamling og opptøyer" og "oppfordring til hat mot regimet ". Sist ble hun arrestert 14. mars, sone tre år og én måneds i fengsel for flere av dommene. Blant annet ble hun dømt til ni måneder for å ha «gått inn i et avstengt område» og «fornærmet en offentlig tjenestemann", etter at hun i august 2014 prøvde å besøke sin far i fengsel under sultestreiken.

Zainab al-Khawaja er datteren til menneskerettsforkjemperen Abdulhadi al-Khawaja og søsteren til Maryam al-Khawaja. Abdulhadi al-Khawaja er en av grunnleggerne av den anerkjente organisasjonen Bahrain Center for Human Rights. I de senere år jobbet han aktivt for "Frontline", en ikke-statlig organisasjon som arbeider for beskyttelse av menneskerettighetsaktivister. I mai 2011 ble Abdulhadi dømt til livstid i fengsel.

Zainabs søster Maryamm ble arrestert i august da hun ankom Bahrain for å besøke faren deres i fengsel. Hun ble tiltalt for å ha "angrepet politibetjenter" for å angivelig ha nektet å gi fra seg mobiltelefonen sin da politiet ransaket henne. Hun ble senere løslatt, men tiltalen hennes står fortsatt. For mer informasjon om saken hennes, se her.