Menneskerettighetspris for Troms 2013: Skriver for de svakes rettigheter

Årets pris går til NRK-journalist Kristine Østvold for sin grundige og etterrettelige journalistikk på vegne av svakerestilte grupper i vårt samfunn.
Publisert: 9. nov 2013, kl. 14:00 | Sist oppdatert: 11. Feb 2015, kl. 15:10
I juni gikk komiteen ut og ba om forslag på verdige priskandidater. Fire måneder senere kom de frem til en verdig prisvinner.

I juryens begrunnelse heter det at:

Kristine Østvold har utmerket seg gjennom sitt daglige virke. Gjennom sitt arbeid har hun løftet fram mennesker og situasjoner som ikke har fått sine rettmessige krav oppfylt.
Hun har ikke bare rettet søkelyset mot sakene en gang, men følger opp og etterspør svar hos ansvarlige myndigheter. Hun «biter seg fast».

På mange måter ligner prisvinneren en tradisjonell Amnesty-aktivist. Hun tar saken, holder den varm, tar den opp igjen med jevne mellomrom, gjerne litt sterkere og mer indignert for hver gang, og hun gir seg ikke.

Barns rettigheter står sentralt, f.eks barn med lærevansker. Der ble BUP sine ventelister problematisert, og Fylkesmannen kom på banen.

Voksenpsykiatrien, og særlig rusomsorgen, har også fått lyskasteren på seg. Situasjonen for bostedsløse rusavhengige havnet på Byrådets bord. Dit kommer den nok igjen om situasjonen endres negativt

Situasjonen for kvinner på Krisesenteret har fått fokus. Der fulgte hun tidligere prisvinner Evelyn Bentzen og kastet lys på forholdene for disse kvinnene og barna.

Mennesker som ikke når frem, ikke får den hjelp de både trenger og har rett på, får hjelp av årets prisvinner. Enkeltmennesker som ikke får sine rettigheter ivaretatt, men møter en vegg av mangel på forståelse, taushet og likegyldighet, de får sin sak fokusert og adressert til de ansvarlige. Reagerer ikke de, følges saken videre, bare på et høyere nivå.

Det er i disse situasjoner prisvinnerens lyskaster er det sterkeste våpen.
Prisen ble delt ut på Hålogaland teater lørdag 9. november klokken 14, under seminaret "Våre skeive naboer".

Amnestys menneskerettspris for Troms 2013 ble delt ut på Hålogaland Teater lørdag 9. nov kl. 14 i forbindelse med seminaret "Våre skeive naboer".
Statuttene
For å kunne vinne prisen må kandidatene oppfylle disse kriteriene:
  • Være bosatt i Troms fylke.
  • Ha utmerket seg i menneskerettighetsspørsmål, enten ved journalistisk eller kunstnerisk arbeid eller ved operativt menneskerettighetssarbeid.
  • Har evnet å sette menneskerettighetsspørsmål på dagsorden.

Jury
Medlemmer av årets nominasjonskomite:
  • Professor i historie ved UiT, Randi Rønning Balsvik, juryleder Hildur K. Knutsen, regionleder Ole-G. Solheim og Gro Herefoss Davidsen.

Tidligere vinnere
  • I 2009 gikk prisen til Evelyn Bentzen, mangeårig leder ved Krisesenteret i Tromsø.
  • I 2011 gikk prisen til David Cameron, mottakseder for Sjøvegan statlige asylmottak.

Prisen er et bilde av fotograf Truls Melbye Tiller