Forsvinningsdagen: Savnet i Mexico

De siste syv årene har over 26.000 mennesker sporløst forsvunnet i Mexico. Både militæret og politiet er innblandet.
Publisert: 30. aug 2013, kl. 10:23 | Sist oppdatert: 30. aug 2013, kl. 14:40
Lørdag 3. august: Armando del Bosque Villarreal kjører bil i byen Colombia, Nuevo Leon. Plutselig blir han stanset av den mexicanske marinen, lagt i håndjern og dratt inn i et militært kjøretøy. Han blir tatt med til marinens provisoriske leir, i utkanten av byen. Faren til Armando del Bosque, tydelig opprørt, reiser raskt etter til leiren. Her blir han fortalt at Armando har blitt arrestert og nå blir forhørt. En time senere, kommer faren tilbake. Nå fornekter leirsjefen arrestasjonen av Armando, og vil heller ikke gi mer informasjon om saken. Ingen har sett Armando siden.

Slektningene til Armando, støttet av flere øyenvitner, har sendt en klage til det føderale politikontoret og den nasjonale menneskerettighetskommisjonen i Mexico. Men det pågår foreløpig ingen effektiv etterforskning om Armandos forsvinning.

Politimenn involvert

Over 26 000 mennesker har blitt rapportert savnet i Mexico mellom desember 2006 og desember 2012. 40 prosent av tilfellene har aldri blitt etterforsket.

Siden 2010 har Amnesty, med hjelp fra slektninger av de savnede, vitner og lokale menneskerettighetsorganisasjoner, dokumentert 152 såkalte desaparecidos, forsvunnede. I minst 85 av disse forsvinningene har offentlige politimenn vært involvert.

De ansvarlige går fri

Med gatekamper som bakteppe ble Enrique Peña Nieto, fra partiet PRI, innsatt som Mexicos president 1.desember 2012. Den tidligere presidenten Felipe Calderon, fra partiet PAN, erklærte i 2006 krig mot narkotikakartellene og brukte med dette mye ressurser på politiet og hæren. Den harde politikken ført av Calderon har ikke vært vellykket. Livsfarlige trefninger mellom forskjellige narkotikakarteller og mellom gjengmedlemmer og politiet foregår nå ofte. Siden 2006 har over 60. 000 sivile blitt drept.

Myndighetene har i løpet av denne tiden latt flere forsvinninger gå ustraffet og uten etterforskning. Amnesty mener myndighetenes toleranse av bortføringer fører til at dette blir dagligdagse hendelser.

- En av de alvorligste menneskerettighetsutfordringene som Enrique Peña Nieto står ovenfor er å ende krisen med forsvinninger, finne ofrene og holde de skyldige ansvarlige – uansett om det er kriminelle eller offentlige tjenestemenn som står bak, sier Rupert Knox, Amnesty Internationals etterforsker i Mexico.

Manglende etterforskning

Israel Arenas Duran forsvant 17. juni 2007, etter å ha vært i kontakt med transittpolitiet i Nuevo Leon, nord i Mexico. Da moren hans oppsøkte politibetjenten, som var ansvarlig for etterforskningen av sønnens forsvinning, ble hun bedt om å fjerne seg fra kontoret. Dette var ifølge moren ”fordi han ikke ville ha noe av at vi krevde etterforskning”.

- Min sønns tilfelle må være tvungen forsvinning fordi det var en offentlig betjent som arresterte han og en offentlig betjent som nå nekter oss å fortelle oss hvor han er, sier moren til savnede Israel Arenas Duran.

Andre familiemedlemmer av savnede har fått beskjed, fra statlige etterforskere, om å ”stoppe å lete, hvis ikke vil enda et familiemedlem forsvinne”.

Statlig politi innblandet

Narkotikakartellene i Mexico har stor politisk innflytelse i flere delstater. Korrupsjon er utbredt, også blant politiet.

Slektninger forteller om hendelser der de har vært tilstede på politimøter og ønsket å rapportere forsvinninger. Ved et politimøte i staten Coahuila lød tilbakemeldingen fra den regionale sjefen slik ”Du løper en stor risiko her… Noen i dette rommet kan være medlem av det kriminelle narkotikakartellet los zetas”.

President Enrique Peña Nieto har satt i gang tiltak for å få bukt med bortføringene. Dette er likevel ikke nok. Myndighetene har ikke anerkjent innblandingen av føderale, delstatlige og lokale tjenestemenn i forsvinningene.

- Tiltakene fra myndighetene, som inkluderer publisering av data og løfter om å etablere en spesialenhet for etterforskning, er bra men det er ikke nok, sier Knox, Amnestys etterforsker i Mexico.

-Det er viktig at myndighetene konfronteres med dette marerittet. Ved utvikling og implementering av offentlig politikk på området må staten involvere pårørende og menneskerettighetsgrupper, sier Knox.

Den internajsonale forsvinningsdagen
Forsvinninger i Mexico
Les Amnestys siste rapport om forsvinninger i Mexico.
Les mer om Amnestys kampanje for å få i gang etterforskning av saken til Armando del Bosque Villarreal