Transpersoners rettigheter løftes på landsmøtet 2014: Lover å endre steriliseringskravet

Statsråd Vidar Helgesen sier at kravet om sterilisering ved endring av juridisk kjønn vil bli endret.
Publisert: 25. okt 2014, kl. 09:27 | Sist oppdatert: 12. nov 2014, kl. 16:29
Statsråd Vidar Helgesen åpnet Amnestys landsmøte, som finner sted i Bergen denne helgen. Her takket Helgesen Amnesty for innsatsen for transpersoners rettigheter.

- Dette er et eksempel på hvordan Amnesty påvirker politiske prosesser i praksis, sier Helgesen. På vegne av regjeringen lover statsråden endringer i den utdaterte praksisen som nå er gjeldende - nemlig at transpersoner må gjennomgå sterilisering for å endre juridisk kjønn.

- Vi har klare ambisjoner om å gjøre noe med dette, sier Helgesen, og understreket at kjønnsidentitet er et menneskerettighetsspørsmål.

I 2013 satte Regjeringen ned en ekspertgruppe for å gjennomgå den norske ordningen. Denne gruppen skal levere sin rapport i januar 2015. Under landsmøtet fortalte Helgesen at regjeringen i tillegg setter sammen en ny hurtigarbeidende gruppe som skal jobbe parallelt med ekspertgruppen.

Rask prosess

Denne gruppen skal bestå av representanter fra Barne-, familie- og likestillingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet og Justisdepartementet.
- Dette er for å sikre at vi utreder alle spørsmålene parallelt, slik at det ikke blir noen forsinkelser i prosessen, sier Helgesen.

Under Europride i juni deltok Helgesen selv på et seminar om transpersoners rettigheter i regi av Amnesty. Det var en tankevekker.
- Dette er et konkret resultat av at Amnesty har satt denne saken på dagsorden, sier Helgesen.

Anker ikke LDO-klage

Han viser til saken til John Jeanette Remø Solstad, som har blitt nektet å skifte juridisk kjønn. Hun klagde inn kravene helsemyndighetenes stiller for å få endret registrert kjønn og personnummer til Likestillings- og diskrimineringsombudet, og denne klagen fikk hun medhold i.

- Regjeringen kommer ikke til å anke klagen som er levert til LDO, fordi vi erkjenner at her må vi gjøre endringer. Vi kommer til å gjøre endringer og vi kommer til å gjøre endringer raskere enn det er lagt opp til, sier Helgesen.

Politisk rådgiver Patricia Kaatee sier hun er svært glad for denne anerkjennelsen av det arbeidet Amnesty gjør.

- Vi er fornøyde med de positive tilbakemeldingene Helgesen kommer med i forhold til endring av steriliseringskravet. Det er en alvorlig krenkelse av menneskerettighetene å kreve irreversibel sterilisering for å endre juridisk kjønn. Amnesty er opptatt av at denne endringen må komme raskt, fordi det er mennesker som nå går til grunne i system som stiller ummenneskelige krav, sier Kaatee.

Politisk press nytter

Hun får støtte av Stein Wolff Frydenlund, leder for LLHs transpolitiske utvalg og aktivist i Amnestys internasjonale LHBT-nettverk.

- Det er svært gledelig at regjeringen ser de menneskerettslige utfordringene ved steriliseringskravet. Dette viser at politisk press fra interesseorganisasjoner, ikke minst Amnesty, nytter. Jeg ser fram til og håper på gode løsninger for transpersoner, når det gjelder juridisk anerkjennelse av kjønn og hvordan kjønn registreres i offentlige registre, sier Frydenlund.