Amnestys årsrapport 2015-2016: Glimt av håp i mørk statistikk

Amnesty Internationals rapport for 2015-2016 forteller om en dyster utvikling på verdensbasis. Men det finnes heldigvis lyspunkter, og totalt sett har verden hatt en god utvikling på mange områder de siste tiårene.
Publisert: 22. Feb 2016, kl. 14:56 | Sist oppdatert: 24. Feb 2016, kl. 09:49
I desember 2015 godkjente FN the Human Rights Defenders Resolution, med støtte fra mer enn 190 ikke-statlige organisasjoner, inkludert Amnesty International. I en tid hvor menneskerettighetsforkjempere i mange deler av verden er under økt press som følge av angrep mot sivilsamfunnet, krever resolusjonen at de som angriper forkjempere holdes ansvarlige, og at man løslater de som har blitt vilkårlig fengslet for å ha benyttet sin grunnleggende rett til ytringsfrihet, fredelig forsamling og organisering.

Tre nye land har også avskaffet dødsstraff i 2015: Madagaskar, Fiji og Surinam avskaffet dødsstraffen i løpet av årets tre første måneder. Mongolias parlament stemte for å fjerne dødsstraff for alle lovbrudd, og lovendringen skal tre i kraft i september 2016. I Zambia omgjorde president Edgar Lungu dødsstraff til livstidsdom for hele 332 innsatte ved Mukobeko Maximum Security Prison i Kabwe. Dette er et godt steg på veien mot å avskaffe dødsstraff.

Stadig flere har tilgang til skolegang, vaksiner og helsetjenester, som er viktige faktorer mot bekjempelse av fattigdom. Dermed får flere ivaretatt sin rett til et verdig liv. Av samme årsak ser man også at mødre- og barnedødeligheten har gått betraktelig ned.

Det er også positiv utvikling på likestillingsfronten. Eksempelvis har det blitt tydeligere lovgivning mot kvinnedrap i Latin-Amerika, som er den verdensdelen med størst andel kjønnsbaserte drap. Nigeria har opprettet forbud mot kjønnslemlestelse og i Malawi har de innført forbud barneekteskap. Selv m veien er lang til endret praksis, så sender lovgivningene sterke signaler.

Aktivismen har lyktes

Verden over ser vi at det nytter å engasjere seg. Amnestys medlemmer og aktivister står utrettelig på, side om side med menneskerettighetsforkjempere.

I januar 2015 annonserte Shells nigerianske datterselskap at de vil utbetale en erstatning på £55 millioner til bønder og fiskere i Bodo, Nigeria. Bønder og fiskere fikk livet ødelagt av to store oljeutslipp i 2008 og 2009, og Amnestys aktivister har lagt press på Shell i årevis.

Nigerianske Moses Akatugba ble benådet i mai, etter ti år på dødscelle. Moses ble torturert til å tilstå for en forbrytelse han sier han ikke har begått. Over 800.000 Amnesty-aktivister krevde at dødsdommen mot Moses skulle bli omgjort.

I februar ble de siste anklagene mot Claudia Medina droppet. Claudia ble torturert til å avgi falsk tilståelse i 2012, og aktivister og støttespillere fra hele verden har stått opp for Claudia som en del av "Stopp tortur"-kampanjen.

Amnesty-støttespillere har i mer enn ti år kjempet for løslatelse av Shaker Aamer fra Guantánamo. I oktober ble han endelig løslatt, etter å ha blitt holdt der i 13 år uten tiltale eller dom.

Store og små forbedringer verden over

Afrika:
I Afrika ser vi sosial og økonomisk utvikling i mange land, noe som gir en reell optimisme om strukturelle endringer. Dette er viktig i tilknytning til fattigdom, konflikter og mangelen på ansvarliggjøring.

Den afrikanske unions sikkerhetsråds innsats for å håndtere voldelige konflikter i regionen fikk en voksende oppslutning. Flere regionale normer og standarder for menneskerettigheter har også blitt utarbeidet.

Amerika:
Fredssamtaler pågår med positiv utvikling mellom FARC og de colombianske myndighetene. Det gir forhåpninger om at den 50 år lange voldelige konflikten kan gå mot en slutt.
Jamaicas regjering opprettet endelig en granskningskommisjon for menneskerettighetsbruddene begått under unntakstilstandene i 2010.

Asia:
Det finnes tegn til framgang i regionen. Blant annet ser man forsiktige steg mot å ta tak i den utbredte torturen og annen misbruk i Afghanistan, India og Sri-Lanka.

Europa og Sentral-Asia:
De aller fleste vest-europeiske land beveger seg i riktig retning mot likestilling for homofile, lesbiske, bifile, transpersoner og intersex-personer. EU-kommisjonen har fortsatt å jobbe med løsninger på den systematiske diskrimineringen av Europas rombefolkning.

Midt-Østen og Nord-Afrika:
Tusenvis av menneskerettighetsforkjempere, helsearbeidere, frivillige, advokater, journalister, aktivister og andre arbeider utrettelig for endring i hele regionen, og holder liv i håpet som ble tent i 2011.

Les mer på amnesty.no