Utfordrer Jonas Gahr Støre til å lage hjerter

Likestilling- og diskrimineringsombudet både klipte, limte og tegnet i kjærlighetens navn, da Amnestys praktikanter var på besøk for en annerledes dag på kontoret.
Publisert: 14. jun 2012, kl. 13:43 | Sist oppdatert: 19. jun 2012, kl. 11:46
Praktikant Helena Svedenborg har skrevet saken fra Amnestys hjerteverksted hos LDO.

Med en lattermild tone ble Jonas Gahr Støre utforderet av ombudet, Sunniva Ørstavik, til å la kjærligheten blomstre i sitt eget departement, og til å bidra i hjertelagingen.

Med slagordet «Å elske er en menneskerett» , inntok Amnestys praktikanter Likestilling- og diskrimineringsombudet (LDO), og ble møtt av en gjeng kjærlighetsfulle og kreative sjeler. Det tok ikke lange tiden før møterommet ble forvandlet til en kjærlighetsfull oase, med hjerter i alle fasonger og varianter. Her ble det klippet, limet og tegnet i kjærlighetens navn, og staben var ikke vanskelig å engasjere.

De var heller ikke i tvil om hvem som skulle overta stafettpinnen. Likestillingsombud Sunniva Ørstavik utfordret Utenriksdepartementet, med Jonas Gahr Støre i spissen, til å hylle kjærligheten.

Solidaritetshjerter

Amnestys sommerkampanje "Å elske er en menneskerett" setter fokus på retten til å være den man er og til å elske den man vil - uten å bli utsatt for noen form for forskjellsbehandling og diskriminering. Det er en kampanje som bugner over av kjærlighet og varme.

Selve hjertelagingen er en solidaritetshandling. Den viser støtte overfor de som blir uglesett og straffet fordi deres seksuelle legning "ikke passer inn" i samfunnets konstruerte roller. Med kampanjen viser Amnesty at vi kke aksepterer et samfunn hvor mennesker blir satt bak lås og slå fordi de viser sin kjærlighet.

Lesbiske, bifile, homofile og transpersoner (LHTB) er like verdifulle som alle andre. Det finnes ikke noe oss og dem, men det finnes et «vi». Et fellesskap som ønsker at kjærligheten skal få spire og gro, helt ubetinget.

Varme og kjærlighet

Det er et velkjent faktum at et bankende hjerte er det fysiologiske grunnlaget for alt menneskelig liv. Et bankende hjerte er likeså et symbol på håp. Så lenge det er hjertebank for andre mennesker, er det håp om at vi kan bidra til forandring. Gjennom besøket på LDO, fikk vi se varme og kjærlighet i praksis. Vi fikk se engasjerte mennesker som viste omtanke og støtte for de som lever i samfunn hvor kjærligheten knebles, og som daglig møter fordommer og diskriminering.

Etter å levert et fargerikt hjerte, kom Ørstavik med en klar oppfordring:

- Jeg utfordrer Utenriksdepartementet til å lage hjerter!

Med det var stafettpinnen kastet videre, og praktikantene returnerte til Amnestys kontorer med en sekk som bugnet over av hjerter, og en styrket tro på årets kampanje.