Syrisk vold må etterforskes

Den syriske regjeringen trapper opp volden mot demonstrantene, og Amnesty krever at Sikkerhetsrådet ber den internasjonale straffedomstolen om å etterforske syriske myndigheter for forbrytelser mot menneskeheten.
Publisert: 28. Apr 2011, kl. 14:00 | Sist oppdatert: 28. Apr 2011, kl. 13:14
Oppfordringen kommer nå mens Sikkerhetsrådet diskuterer hvordan de bør reagere på den syriske regjeringens brutale reaksjoner som siden midten av mars har kostet omlag 400 mennesker livet.

- Ved bruk av våpen og interneringer prøver nå den syriske regjeringen åpenbart å knuse motet til dem som gir uttrykk for sin regimekritikk med ikke-voldelige midler, sier Salil Shetty, generalsekretær i Amnesty International og fortsetter:

Blodig i Syrias gater
- Den syriske regjeringen og dens sikkerhetsstyrker har lenge kunnet operere uten frykt for straffeforfølgelse, og nå ser vi resultatet av dette i form av blodige handlinger i Syrias gater.

- President al-Assad og hans medarbeidere må forstå at deres handlinger vil få konsekvenser; at når de skyter på egne innbyggere vil det internasjonale samfunn måtte stille dem personlig til ansvar for sine handlinger, enten for Den internasjonale straffedomstolen (ICC) eller for en nasjonal domstol i en stat som utøver internasjonal jurisdiksjon.

Omfattende våpenembargo
Organisasjonen har også bedt om en omfattende våpenembargo mot Syria, samt at man fryser alle økonomiske midler til president Bashar al-Assad og andre som er involvert i eller planlegger alvorlige menneskerettighetsovergrep.

Siden protestene startet i mars har de ubevæpnete demonstrantene rutinemessig blitt møtt med angrep fra sikkerhetsstyrkene som har skutt med skarpt mot fredelige demonstranter.

Regjeringen erklærte forrige uke at unntakstilstanden som har vart i 48 år skulle oppheves, men siden da har volden bare økt. Sist fredag ble minst 120 mennesker ble drept; den blodigste dagen til nå. Siden protestene startet har Amnesty International mottatt 393 navn på personer som er blitt drept, men det reelle antallet er sannsynligvis mye høyere.

Snikskyting mot sårete
Ifølge Amnestys kilder har snikskyttere ved flere anledninger skutt mot sårede mennesker som har ligget på gaten og folk som har prøvet å hjelpe dem.

Organisasjonen har avvist påstander fra den syriske regjeringen om at mange av drapene er begått av regjeringsfiendtlige væpnete gjenger fordi man ikke har noen bevis som kan tas til inntekt for slike påstander.

Etter at den syriske hæren ble stasjonert i Dera’a den 25 april, er det rapportert om at tanks har skutt mot bolighus hvor det ikke har vært noen grunn til å tro at det befant seg væpnete personer.

Over hele landet er mange hundre mennesker er blitt arrestert, de fleste av disse holdes incommunicado og på ukjent sted. Flere av de som er løslatt har fortalt at de ble torturert under fangenskapet.

FN må vise styrke
Den 26. februar vedtok FNs sikkerhetsråd enstemmig å bringe situasjonen i Libya inn for hovedanklageren i ICC.

Sikkerhetsrådet må nå vise styrke mot Syria slik de gjorde mot Libya, sier Salil Shetty.
– De må vise at de har en konsekvent nulltoleranse for forbrytelser mot menneskeheten og med dette sende et signal til alle verdens regjeringer om at straffefrihet for brudd på internasjonal rett ikke lenger vil bli akseptert.

Hastemøte i morgen
FNs menneskerettighetsråd holder også hastemøte om situasjonen i Syria fredag 27. april kl 11.00 i Genève.

Uro og opprør

Følg opprørene i Nord-Afrika og Midt-Østen og signer aksjoner på www.amnesty.no/oppror