Sudan må stanse pressesensur

Den kjente mediearbeideren Faisal Mohammed Saleh har blitt arrestert på nytt, og utgaver av en nasjonal avis ble beslaglagt i Khartoum forrige uke.
Publisert: 18. Mai 2012, kl. 14:37 | Sist oppdatert: 18. Mai 2012, kl. 15:06
Sudanske myndigheter må stanse den pågående trakasseringen av uavhengige medier, sier Amnesty.

Faisal Mohammed Saleh er spaltist i flere nasjonale aviser i Sudan, men er nå pågrepet av de nasjonale sikkerhetstjenestene, National Security Service (NSS). I 2011 skrev Saleh om det som skal ha vært en voldtekt av en aktivist begått av agenter i de nasjonale sikkerhetstjenestene (NSS).
Utgaver av den nasjonale avisen al-Midan ble beslaglagt i trykkeriet for femte gang i løpet av fem uker. Beslagleggelsen setter publikasjonens økonomiske framtid på spill.

Les om Amnestys tidligere omtaler av innskrenkninger i ytringsfriheten i Sudan.

- Myndigheter hindrer fri presse

- Sudanske myndigheter fortsetter sin nådeløse trakassering av journalister og redaktører som våger å gjøre jobben sin, sier Jean-Baptiste Gallopin, Amnestys Sudan-spesialist.

Han legger til at myndighetene tar i bruk en rekke tvangstiltak mot individer og medieorganisasjoner for å demotivere eller forhindre uavhengig journalistikk og kritiske kommentarer.

- En ny arrestasjon av Faisal Saleh er et slag i ansiktet for ytringsfriheten og sudanske myndigheter må sikre at NSS stanser de kontinuerlige forsøkene på å stilne enhver form for motstand, sier Gallopin.

- Samvittighetsfange

Faisal Saleh, som også leder Teeba Press, en ikke-statlig organisasjon som driver opplæring av journalister, ble kalt inn til sikkerhetstjenestenes kontorer hver dag i nærmere to uker i april og mai.
Der måtte han vente en hel dag på forhør som aldri fant sted, uten å bli tilbudt mat eller vann. Etter å ha nektet å stille til flere utspørringer, ble han arrestert på ny to ganger. Saleh må nå svare for nye og vage anklager om å ha begått “kriminalitet mot staten”, i tillegg til tidligere injurieanklager for journalistisk arbeid i mars 2011 om at aktivisten Safia Ishaag skal ha blitt voldtatt av NSS-agenter.

Amnesty International anser Faisal Mohammed som en samvittighetsfange som er fengslet for fredelige ytringer av egne meninger.

Direkte sensur

Sikkerhetstjenestene truer vilkårene for ytringsfrihet i Sudan. Journalisten Haidar al Kashifi fra avisen Al-Shafa skal ha blitt forbudt å skrive fra den 6. mai på ordre fra NSS. Sudanske aviser konfronteres med konstante hindringer som et resultat av NSS’ innblanding. Redaktører presses av NSS-agenter, som de ofte må være i kontakt med daglig.

NSS har gjentatte ganger truet redaktører med tap eller hindring av avisens lisens som en måte å kontrollere mediedekning av hendelser. Aviser utsettes også for direkte sensurering, der NSS agenter i forkant av trykking forbyr redaktører å publisere artikler eller meningsytringer.

NSS har også i enkelte tilfeller grepet inn i trykkeprosessen av aviser, noe som setter avisene under ekstremt kommersielt press.

Seks utgaver av den nasjonale dagsavisen al-Jareeda (”The newspaper”) har blitt beslaglagt siden begynnelsen av april mens den uvhengige al-Tayyar (“The Current”) skal ha blitt inndratt 8 mai.

FAKTA: SUDAN
  • Siden Sør-Sudan ble opprettet som selvstendig stat i 2011, har konfliktene mellom Sør-Sudan og Sudan økt.
  • Det er særlig oljeproduksjonsområdet Heglig-provinsen, som Sør-Sudan har inntatt, men som Sudan oppfatter som sitt område, striden står om. Sør-Sudan sitter med olje, men er avhengig av Sudan for å eksportere oljen gjennom oljeledninger til havner ved Rødehavet.
  • Sør-Sudan beskylder i tillegg nord for å bombe landsbyer, mens nord mener sør okkuperer flere grenseområder.
  • Uttrekning av soldater fra Heglig-området pågår. Den afrikanske union (AU) arbeider nå med en fredsplan for å løse konflikten, en fredsplan Norge stiller seg bak.
  • FNs sikkerhetsråd sa 2. mai i en enstemmig resolusjon at de vil åpne for bruk av sanksjoner mot begge land dersom de ikke etterfølger AUs fredsavtale.
(Kilde: NTB)