Overgrepene vil fortsette

Det internasjonale samfunnet har gjort en svært skuffende innsats for frihetskjemperne i Midtøsten og Nord-Afrika, mener Amnesty i en ny rapport.
Publisert: 9. Jan 2012, kl. 06:30 | Sist oppdatert: 23. Jan 2012, kl. 12:48
Amnesty International er ikke i tvil: Undertrykkelse og statlig vold kommer til å fortsette i Nord-Afrika og Midtøsten, dersom ikke regionale myndigheter og verdens stormakter viser i handling at de støtter kampen for demokrati i disse landene.

Reagerte for sent

Hittil har den internasjonale responsen vært svært skuffende, mener Amnesty.

- Verdenssamfunnet har reagert taktisk, sent og prinsippløst på kravene fra det arabiske folk, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.

Tusenvis drept - se landsoversikten her.

Ifølge den ferske Amnesty-rapporten ”Year of Rebellion: State of Human Rights in the Middle East and North Africa” har folk i regionen blitt utsatt for ekstreme menneskerettighetsbrudd. Rapporten konkluderer med at stormaktene prioriterte egne interesser fremfor menneskerettigheter i sin respons til konfliktene. Amerikanske myndigheter støttet i utgangspunktet regimet til president Hosni Mubarak i Egypt - og tok ikke opprørernes parti før de kom fram til at Mubarak ville skape større problemer om han ble sittende.

- Så lenge omverdenen trodde diktatorene skulle knuse opprørene, så støttet de dem. Når bildet endret seg, støtte de opprørene i stedet. Men bare der de så seg best tjent med det, sier Egenæs.

Sikkerhetsrådet gjorde for lite

Han trekker frem Syria og Bahrain som eksempler på land som er blitt sviktet av FNs Sikkerhetsråd. Ifølge rapporten gjorde Sikkerhetsrådet lite for å hindre den regelrette nedslaktingen av demonstranter i Syria, og det skjedde så godt som ingenting etter at demonstrasjonene ble slått brutalt ned i Bahrain.

- FNs sikkerhetsråd har ikke gjort skikkelige vedtak i forhold til Syria. Innbyggerne i disse landene er blitt sviktet. Mens folk i Tunisia, Egypt og Libya etter hvert fikk den støtte de fortjente, sier Amnesty-sjefen.

Vil ikke gi opp makten

Amnesty International mener at regjeringene i regionen klynger seg til makten for enhver pris, uten tanke på tap av menneskeliv eller verdighet. Statslederne har bevist at det eneste målet de har er regimenes overlevelse, står det i rapporten.

- Bortsett fra i noen få tilfeller har regjeringene ikke klart å ta inn over seg at alt er forandret, sier Philip Luther, leder for Amnestys etterforskning i Midtøsten og Nord-Afrika.

- Protestbevegelsene i hele regionen, som for en stor del ledes av unge mennesker og hvor kvinnene spiller en sentral rolle, har vist seg forbausende ukuelige trass i den til tider svært harde undertrykkelsen, sier han.

Grov undertrykkelse

Spesialrådgiver for Amnesty i Norge, Ina Tin, var nylig på etterforskningsreise til Egypt. Der møtte hun mange modige egyptere som risikerer livet fordi de kritiserer landets militære myndigheter, og insisterer på at kampen for virkelige reformer og respekt for menneskerettigheter må fortsette.

- Forfølgelsen av kritikere som foregår nå står ikke tilbake undertrykkelsen under Mubarak, sier Tin, som har ansvar for den kommende Amnesty-kampanjen om situasjonen i Midtøsten og Nord-Afrika.

I tiden etter Mubarak er hele 12 000 sivile i Egypt stilt for retten og dømt i militære domstoler, etter rettsprosesser som er i strid med menneskerettighetene.

- Mange bloggere og aktivister som utfordrer de militære makthaverne i Egypt nå blir dømt til lange fengselsstraffer, mens andre blir torturert og sluppet ut uten tiltale, sier Tin.

Hun mener det er tydelig at målet for makthaverne nå er å true og skremme egyptere til taushet,

- Demokratiforkjemperne i Egypt trenger derfor sårt omverdens oppmerksomhet og støtte hvis de skal lykkes i å reformere landet sitt, sier Tin.

Les Ina Tins blogg om vennskapet med den kvinnelige drosjesjåføren Noor i Kairo.

Tusenvis er drept etter opprørene i Midtøsten og Nord-Afrika. Les om hvert enkelt land her.

Blogg: Spesialrådgiver Ina Tins møter med en kvinnelig drosjesjåfør i Kairo.