Eget rom i nyrestaurert domkirke

Oslo Domkirke gjenåpnes førstkommende søndag kl. 19.00 med en storslagen åpningskonsert med appell blant annet fra Amnesty. Kirken åpner samtidig et nytt rom der besøkende kan aksjonere for Amnestys saker.
Publisert: 18. Apr 2010, kl. 16:38 | Sist oppdatert: 20. Apr 2010, kl. 16:06

Temaet for konserten i den nyrestaurerte kirken er solidaritet og medmenneskelig engasjement. I tillegg til sogneprest i Oslo Domkirke, Elisabeth Thorsen, skal Amnestys John Peder Egenæs holde appell.

Mer informasjon om konserten og billettsalg her

Oslo Domkirkes Guttekor skal urfremføre "Lysande mørker", et bestillingsverk av Jon Fosse og Hans Mathiesen. I tillegg stiller Solveig Slettahjell og Sjur Miljeteig, Håkon Kornstad og Gjermund Larsen Trio.

Interaktivt kunstprosjekt
Konserten markerer også starten på Grete Refsums kunstprosjekt «Binding together» - som inviterer publikum til aktiv deltagelse i solidaritet gjennom å knytte et felles teppe.

Ambisjonen er at dette skal bli et verdensprosjekt på vandring mellom mennesker, kulturer og religioner og til slutt ende opp hos en av verdens mest kjente samvittighetsfanger, Aung San Suu Kyi i Burma.

Langsiktig samarbeid

Amnesty Internationals deltakelse under åpningskonserten er et resultat av et planlagt flerårig samarbeid med Domkirken. Planen er at det etter hvert skal åpnes et eget rom i kirken hvor folk skal ha mulighet til å delta i Amnesty aksjoner for enkeltmennesker som forfølges for sine meningers eller overbevisningers skyld og få informasjon om Amnestys generelle arbeid for menneskerettighetene verden over.

- Vi ønsker at Oslo Domkirke skal være en ”åpen kirke”. Det innebærer blant annet at vi ønsker å være åpne hele døgnet slik at hele byen tar oss i bruk. Men ved å fokusere på åpenhet snakker vi om mer enn et fysisk begrep. Vi ønsker åpenhet i budskap og andre former for forkynnelse. Vi ønsker også en åpenhet mot verden, og det er her Amnesty kommer inn med sitt globale engasjement, sa Elisabeth Thorsen under dagens pressekonferanse.

- Det er viktig å huske på at for mennesker som utsettes for lidelser er ikke mørket bare mørkt. Det finnes også en verdighet der, og den menneskelige verdigheten er grunnlaget for hele vår eksistens, fortsatte Thorsen.

Religiøst uavhengige
- Amnesty er og kommer alltid til å være religiøst uavhengige. Men det er ikke uvanlig at vi samarbeider med ulike trossamfunn. Vi ønsker å nå ut til alle mennesker med vårt budskap, og derfor vil vi også være tilstede der mennesker med ulike livssyn samles. Når Oslo Domkirke, en av Norges to nasjonalkirker, ringte og spurte om vi ønsket et samarbeid, ble vi oppriktig ydmyke og glade, sier Egenæs.