Bahrain: Overgrepene bare fortsetter

Overgrepene bare fortsetter i Bahrain. Det til tross for at myndighetene lovte bedring etter fjorårets opprør. Men fortsatt møter demonstranter fengsel og tortur, viser Amnestys nye rapport.
Publisert: 16. Apr 2012, kl. 20:54 | Sist oppdatert: 17. Apr 2012, kl. 19:44

For ett år siden sa befolkningen i Bahrain at nok var nok. Etter blodige demonstrasjoner der minst 50 mennesker mistet livet og hundrevis av mennesker ble fengslet i februar og mars i fjor, lovte regjeringen til slutt reformer til folket. Men i dag viser Amnestys nye rapport Flawed Reforms: Bahrain fails to achieve justice for protesters at reformene såvidt har skrapt på overflaten av menneskerettighetsbruddene i landet.
I stedet dokumenterer den 50- sider lange rapporten systematiske menneskerettighetsbrudd som begås av sikkerhetsstyrker i landet.
I rapporten møter man også flere ofre av menneskerettsovergrepene i februar og mars i fjor som fortsatt ikke har fått rettferdighet. Rapporten konkluderer med at Bahrains ledere har investert mer i PR den siste tiden, enn i de politiske reformene som styresmaktene har lovt det siste året.

Den mislykkede reformen
Bahrains regjering har insistert på at den vil ta lærdom av det som skjedde i februar og mars i fjor der sikkerhetsstyrker drepte og skadet demonstranter. Men Bahrain har ikke lykkes i å gi demonstrantene oppreisning eller rettferdighet, viser Amnestys rapport. I stedet avslører den at Bahrains styresmakter med sine svake «fredspipe-reformer» heller ikke har lykkes i å oppnå rettferdighet.

- Myndighetene prøver å fremstille landet som et land på vei mot reformer, men vi mottar fortsatt meldinger om tortur og bruk av unødvendig og overdreven vold mot protestantene. Reformene har så vidt berørt overflaten, sier Hassiba Hadj Sahraoui, i Amnesty Internationals Midtøsten- og Afrikaprogram.
- Mens verdens øyne nå er fokusert på at Bahrain forbereder seg for Grand Prix-billøpene i landet, må ingen bli lurt til å tro at Bahrains menneskerettighetskrise er over, uttaler Sahraoui.
Et dødfødt reformarbeid
Regjeringen har investert store finansielle ressurser på internasjonal espertise for å bistå dem i reformarbeidet. Denne investeringen vil være helt bortkastet dersom den ikke resulterer i reell politisk vilje til å ta vanskelige avgjørelser, sier rapporten. Spesielt gjelder dette avgjørelsen om å stille fremstående medlemmer av sikkerhetsstyrkene til ansvar for sine overgrep, løslate samvittighetsfanger og ta et oppgjør med den underliggende diskrimineringen av shiamuslimene som utgjør majoriteten av befolkningen.

I november 2011 ble rapporten til Bahrains uavhengige granskingskommisjon (BICI), også kjent som «Bassiouni-kommisjonen, lagt frem. Amnesty International har imidlertid pekt på at til tross for enkelte institusjonelle reformer, har regjeringens generelle respons vist seg utilstrekkelig.

Sikkerhetsstyrkene stilles ikke til ansvar
Regjeringens lovte å stille medlemmer av sikkerhetsstyrkene til ansvar for overgrepene mot protestanente og å opprette en spesialinstans til å ta seg av dette. Amnesty International har imidlertid pekt på at denne instansen ikke er uavhengig og upartisk og har vist til at kun noen få underordnete medlemmer av sikkerhetsstyrkene og politiet er stilt for retten.

Ingen overordnete medlemmer av sikkerhetsstyrkene, det nasjonale sikkerhetsbryået eller forsvarsstyrkene er blitt stilt til ansvar. Mange offiserer i sikkerhetsstyrkene som er anklaget for tortur i løpet av de siste årene skal fremdeles være i jobb uten å ha blitt etterforsket.

Selv ikke de åtte politimennene som er siktet for å ha drept i forbindelse med protestene, er suspendert fra stillingene sine i innenrikdepartement mens saken fortsetter.

Samvittighetsfanger fortsatt fengslet
Flere tiltalls fanger som ble stilt for militærtdomstoler og dømt til lange fengselsstraffer etter urettferdige rettssaker, er ikke blitt løslatt til tross for at de kun ble dømt for å ha ledet og deltatt i fredelige demonstrasjoner mot regjeringen uten å ha gjort seg til talsmenn for bruk av vold.

De sakene som har fått mest oppmerksomhet, er de 14 opposisjonsmedlemmene som ble arrestert i mars og april 2011. Flere av mennene har rapportert at de ble torturert etter arrestasjonen.

Ett av tiltalepunktene mot de 14, var at de «planla terrorgrupper som skulle velte kongedommet». Noen av fangene har riktignok offisielt uttalt at de ønsker å avskaff kongedømmet og å innføre republikk, men de har ikke brukt eller gjort seg til talsmenn for bruk av vold.

Skriv under på Amnesty-aksjonen for et rettferdig Bahrain!

En av mennene, menneskrettighetsaktivisten Abdulhadi Al- Khawaja, har sultestreiket i over to måneder i protest mot den uretmessige fengslingen. Amnesty International har fått vite at han er kritisk syk.

I desember ga statsadvokaten beskjed om at alle siktelser relatert til retten til ytringsfrihet skulle frafalles. Dette tiltaket har imidlertid kommet svært få fanger til gode. De fleste av fangene er nemlig siktet for flere forhold, blant annet «deltagelse i en ulovlig ansamling på mer enn fem mennesker».

Midt i reformene fortsetter politiets menneskrettighetsbrudd
Etter rapporten til Bahrains uavhengige granskingskommisjon ble lagt fram, har regjeringen innført nye regler for hvordan sikkerhetsstyrkene skal opptre. De har også åpnet et nytt kontor i innenriksdepartementet som skal granske klager mot politiet og innført opplæring i menneskerettigheter for polititjenestemennn.

Amnesty International peker i rapporten på at sikkerhetsstyrkene i praksis blir lite berørt av endringene.
Selv om Bahrains myndigheter siden høsten 2011 har redusert bruken av skytevåpen, blir demonstrantene fortsatt møtt av unødvendig og overdreven bruk av vold, spesielt bruken av tåregass som har resultert i flere dødsfall i løpet av de siste månedene. Minst 60 personer er nå blitt drept i forbindelse med protester siden februar 2011.

Torturerer
Amnesty Interntional vet at sikkerhetsstyrkene i Bahrain ofte står overfor grupper som opptrer voldelig ved for eksempel å kaste molotovcoctails mot dem og kjøretøyene deres. Allikevel, peker rapporten på, må sikkerhetsstyrkene resepektere internasjonalt ankerkjente menneskerettigheter.

Amnesty International har mottatt meldinger om at til tross for poliitreformene blir kraftig promotert til omverdenen, blir fanger torturert og mishandlet. Torturen og mishandlingen skjer i blant annet i uoffisielle fengsler som nedlagte regjeringsbygninger og i politikjøretøyer.

Historien om Hassan
Den 18 år gamle studenten Hassan ‘Oun ble arrestert av sivilkledde politimenn den 3. januar i ‘Arad-distriktet og brakt til politistasjonen i Samaheej der han ble forhørt. Hassans familie fortalte Amnesty International at da advokaten hans besøkte ham neste dag på statsadvokatens kontor, kunne han se merker etter tortur på kroppen hans, og han la merke til at bena hans var hovnet opp.
Hassan fortalte advokaten sin at han var glitt tvunget til å stå oppreist i 11 timer på politistasjonen, at de hadde slått føttene hans med vannslanger og truet med å voldta ham.

Statsadvokatens kontor besluttet å holde Hassan ‘Our internert i 45 dager mens etterforskningen pågikk, og har siden anklaget ham for ulovlig ansamling på offentlig sted. Han har tidligere vært arrestert og internert i forbindelse med protester mot regjeringen i 2011.

Amnesty krever endring
Amnesty International anmoder regjeringen i Bahrain om å løslate alle samvittighetsfanger umiddelbart og uten betingelser. Videre ber Amnesty om at regjeringen sørger for at de som er mistenkt for å ha gjort seg skyldig tortur og drap blir stilt til ansvar for sine handlinger; det gjelder også personell med overordnet ansvar.

- Nedsettelsen av Bahrains uavhengige granskingskommisjon ble ansett som et virkelig gjennombrudd, og det ble reist forventninger om endringer i Bahrain, sier Amnestys Hassiba Jadj Sahraoui.
- Men nesten fem måneder etter at rapporten til granskningskommisjonen ble publisert, har vi ikke sett noen reell forandring.
- Nå må Bahrains regjering vise at det ligger handling bak de offentlige uttalelsene, avslutter Sahraoui.

Rapporten:
Les også: