Mexico: Bruker seksuell vold som tortur

I Mexico er det vanlig å bruke seksuell vold mot kvinner for å få dem til å "tilstå".
Publisert: 27. jun 2016, kl. 11:41 | Sist oppdatert: 30. jun 2016, kl. 11:38
En ny rapport fra Amnesty International avslører at kvinner som blir arrestert i Mexico rutinemessig blir seksuelt misbrukt av politi og sikkerhetstyrker. Amnesty-etterforskere har snakket med 100 kvinner, alle rapporterte om trakassering eller overgrep. 97 fortalte at de hadde opplevd fysisk vold i forbindelse med arrestastasjon og avhør. Volden blir utført av lokale, statlige eller føderale polititjenestepersoner, eller medlemmer av hæren og marinen.

Skremmende vanlig

72 fortalte at de hadde blitt seksuelt misbrukt under arrestasjonen eller i løpet av de påfølgende timene. 33 sa de hadde blitt voldtatt. 66 av kvinnene fortalte at de hadde rapportert overgrepet til en dommer eller andre myndighetspersoner, men det ble startet etterforskning i kun 22 av sakene. Etter hva Amnesty kjenner til, har dette ikke resultert i at noen har blitt anklaget for overgrepene.

- Disse kvinnenes historier tegner et dypt sjokkerende bilde av graden av tortur mot kvinner i Mexico, selv etter lokale standarder. Det virker som at bruken av seksuell vold som tortur har blitt en rutinemessig del av avhørene, sier Erika Guevara-Rosas, leder av arbeidet til Amnesty i Amerika-regionen.

- Kvinner med marginalisert bakgrunn er de mest sårbare i Mexicos såkalte "krig mot narkotika". De blir vanligvis sett på som enkle mål av myndighetene, som ofte er mer opptatt av å vise at de putter folk i fengsel, enn å faktisk sørge for at de finner de virkelig kriminelle.

Flesteparten av kvinnene i fengsel som Amnesty snakket med sa de hadde blitt seksuelt misbrukt, slått, utsatt for elektrosjokk, og blitt befølt og tatt på under anholdelse og i avhør. Flertallet hadde blitt anklaget for å delta i organisert kriminalitet eller narkotikarelaterte forbrytelser. Mange ble presentert for mediene som "kriminelle" like etter at de hadde blitt tvunget til å "tilstå" forbrytelsene. De fleste av disse kvinnene har lav inntekt, hvilket gjør at de sliter med å ha råd til et effektivt forsvar.

Monicas mareritt

Firebarnsmoren Monica opplevde marerittet i byen Torreón i staten Coahuila nord i Mexico 12. februar 2013. Hun ble gjengvoldtatt av seks politimenn, og fikk i tillegg elektrosjokk mot genitaliene, ble kvalt med en plastikkpose og hodet hennes ble tvunget ned i en bøtte med vann. Sikkerhetsmyndigheter prøvde å tvinge henne til å tilstå at hun var med i en kriminell gjeng. Hun ble også tvunget til å se på at broren og ektemannen hennes ble torturert.

Etter torturen tok politiet Monica, broren og ektemannen med til den føderale statsadvokatens kontor. På veien dit døde ektemannen i Monicas armer, på grunn av torturen han hadde blitt utsatt for. Etterpå ble Monica tvunget til å skrive under en "tilståelse" på at hun var med i et narkotikakartell. Året etter, i august 2014, utga den meksikanske menneskerettighetskommunisjonen (CNDH) en rapport som bekreftet Monikas tortur. Likevel har ingen av overgriperne blitt stilt til ansvar. Monica er fremdeles i fengsel, og venter på resultatet fra rettssaken mot henne, hvor hun er anklaget for å delta i organisert kriminalitet.

I april i år anbefalte CNDH at man måtte etterforske torturen mot Monica. Likevel sitter hun fortsatt fengslet.

Les en lengre, engelsk sak om rapporten her, og last ned rapporten her.