Kuppforsøket i Tyrkia: Må ikke blendes av hevnlyst

Amnesty frykter for menneskerettighetene i Tyrkia, som har blitt satt under ytterligere press siden kuppforsøket i midten av juli.
Publisert: 26. jul 2016, kl. 14:53 | Sist oppdatert: 5. aug 2016, kl. 12:02
Menneskerettighetene er under stort press i Tyrkia. I kjølvannet av det mislykkede kuppforsøket i landet kommer det rapporter om massearrestasjoner og brutal behandling i fengslene. Så langt har over 10.000 blitt arrestert.

24. juli varslet Amnesty International at det er samlet troverdig bevis for at fanger i Tyrkia blir utsatt for mishandling og tortur, inkludert voldtekt, i offisielle og uoffisielle fengsler. To dager senere lanserte Amnesty en statistikk som gir et detaljert bilde av den brutale situasjonen i landet.

- Vi har blitt fortalt om dårlig behandling, fra verbal mishandling og trusler, til fysisk mishandling, som å bli holdt i smertefulle stillinger over lengre tid, samt slag og voldtekt under forvaring, sier Andrew Gardner, som er Tyrkia-etterforsker for Amnesty International.

Mer enn 13.000 mennesker, inkludert nesten 9000 soldater, 2100 dommere og anklagere og 1485 politibetjenter, har blitt arrestert i Tyrkia etter kuppforsøket. I tillegg har omlag 50 000 arbeidere mistet jobbene sine, mistenkt for mulige bånd til kupp-plotterne.

Angriper pressefriheten

I dagene etter kuppforsøket sperret myndighetene tilgangen til 20 nyhetsnettsteder og opphevde lisensene til 25 mediehus. Dusinvis av journalister har fått sine pressekort kansellert, og tyrkiske myndigheter har også utstedt arrestordrer på 42 tyrkiske journalister. Av disse har seks journalister blitt arrestert.

- Dette er den siste alarmerende utviklingen i det som i økende grad er en skamløs utrensking basert på politisk tilhørighet, sier Gauri van Gulik, Amnesty Internationals visedirektør for Europa.

- Ved å arrestere journalister klarer ikke regjeringen å skille mellom kriminelle handlinger og legitim kritikk. I stedet for å kvele pressefriheten og skremme journalister til taushet, er det viktig at myndighetene avslutter denne innskrenkingen av ytringsfriheten, og tillater mediene å gjøre sitt arbeid.

Tyrkiske myndigheter må respektere menneskerettighetene

Amnesty International oppfordrer tyrkiske myndigheter til å følge sine forpliktelser i henhold til internasjonale menneskerettigheter, og til å fordømme tortur og annen mishandling under forvaring, og iverksette konkrete tiltak for å bekjempe det. Myndighetene må også anerkjenne at sensurering av medier på grunnlag av kritikk mot regjeringens politikk er ulovlig, selv i en unntakstilstand.

Videre ber Amnesty International myndighetene om å gi internasjonale observatører tilgang til fengslene, for å sikre rettighetene til de innsatte. Tyrkiske myndigheter bes også sørge for at advokatforeninger og familiemedlemmer blir varslet om fengslinger uten forsinkelse, og at advokater får uhindret tilgang til sine klienter i alle faser av forvaringen.

Amnesty International har lansert en underskriftskampanje, hvor organisasjonen ber om at president Erdogan og tyrkiske myndigheter følger disse oppfordringene. Signer og del aksjonen, og krev at regjeringens etterforskning er i tråd med internasjonale menneskerettigheter.

Myndighetenes brutale reaksjon

Etter det blodige kuppforsøket i Tyrkia fredag 15. juli, har myndighetene drevet med massearrestasjoner og oppsigelser. Rapporter viser at det blir begått brudd på menneskerettighetene under etterforskningen og under varetekten av dem som er fengslet.

Amnesty International har konkrete bevis på at fanger har blitt utsatt for en rekke overgrep i varetekt, og at de blir nektet kontakt med advokater og familie. I Ankara og Istanbul har tyrkisk politi holdt fanger i smertefulle stillinger, nektet dem mat, vann og medisinsk behandling, samt verbalt misbrukt og truet dem. I de verste tilfellene har noen blitt utsatt for alvorlige slag og tortur, inkludert voldtekt.

Myndighetene har også sensurert nettaviser og mediehus, og dusinvis av journalister har blitt fratatt pressekortene sine. Det er også utstedt arrestordre på 42 journalister, hvorav seks av disse har blitt arrestert.

Signer og del vår aksjon!

Amnesty International har lansert en underskriftskampanje, hvor organisasjonen ber president Erdogan og tyrkiske myndigheter om å følge sine forpliktelser i henhold til internasjonale menneskerettigheter. Signer og del aksjonen, og krev at regjeringen ikke tråkker på folks rettigheter i jakten på rettferdighet!