OL i Sotsji: Alternativet for alle

I Oslo, Bergen, Stavanger og Tromsø ble det i går arrangert alternative åpningsseremonier hvor alle kunne delta.
Publisert: 29. Jan 2014, kl. 09:26 | Sist oppdatert: 11. Feb 2015, kl. 14:02
Få dager før de olympiske vinterlekene åpnes i Sotsji var det alternative åpningsseremonier i flere norske byer. Amnesty med samarbeidspartnere ønsker med disse å rette oppmerksomhet mot menneskerettighetsbrudd i OLs vertskapsland.

Fakkeltog rundt Youngstorget

I hovedstaden var det nærmere 300 påmeldte til arrangementet og mange fremmøtte til tross for mye snø. Sigrid Bonde Tusvik var konfransier og LLHs leder Bård Nylund fikk æren av å åpne den alternative seremonien med sin appell.
Fakkeltoget, markeringens versjon av utøvernes inntogsmarsj i en vanlig OL-åpningsseremoni, gikk den korte runden rundt Youngstorget før det var flere appeller, blant annet ved Hals Olav Lahlum etterfulgt av musikk, dans og tenning av en symbolsk OL-ild.
Arrangementet i Oslo var et samarbeid mellom Amnesty, Den norske Helsingforskomiteen, Bellona, Skeiv Ungdom og LLH. En av dem som stod på torget denne tirsdagen var Bente, tilstede for å støtte LLH. Mens andre bar på regnbuefargede paraplyer hadde hun hengt på seg et par regnbuegrytelapper, som hun var glad for å kunne gå med i Oslos gater uten at noen sa noe på det.
- Det er ikke alle steder man har det sånn, minnet hun om.
I Russland har ytrings-, forsamlings- og organisasjonsfriheten blitt kraftig redusert med lover innført to siste årene. Blant annet antipropaganda-loven bidrar til å legitimere allerede eksisterende hatkriminalitet mot seksuelle minoriteter.

Stort oppmøte i Bergen

Med Norsk Folkehjelp, Raftostiftelsen, PRESS, Skeiv Ungdom og LLH på laget, fikk man også i Bergen rettet et kritisk søkelys mot det som foregår i Russland. Rundt 300 mennesker fant veien til den Blå Steinen for appeller og fakkeltog rundt Smålungeren. Politikere fra Høyre, Arbeiderpartiet, Rødt, Venstre, Sosialistisk Venstreparti, De Grønne og Senterpartiet deltok som appellanter.
Til NRK Hordaland uttalte Tanja Clifford, regionleder i Amnesty at tiden opp mot OL er god for å minne om at taushet ikke er gull:
- Det er ti dager til åpningen, og vi ser det som en gyllen mulighet til å belyse baksiden av medaljen i Putins Russland.

Applauderer regnbueflagget

På Stortorget i Tromsø stilte folk opp med regnbueflagg, slagordet #NoFreedomNoParty og fakler. Rundt 30 mennesker ønsket å støtte sine skeive naboer i øst. I appellen fra LLH Troms ble det oppfordret til å feire mangfoldet på en måte som ikke lenger er mulig i Russland.
- Vi skal applaudere regnbueflagget som et symbol på et felleskap hvor alle har sin plass. I Russland ble Pavel Lebedev arrestert for å ha tatt frem regnbueflagget under en seremoni i forbindelse med OL. Dette finn vi oss ikke i!
I Stavanger fant markering med innsamling av signaturer sted på Arneageren foran Kulturhuset, mens Amnestys lokallag i Trondheim hadde signaturinnsamling for samme sak forrige uke.

Les mer på amnesty.no

Se også