Bilde
AKSJON

Ukraina: Beskytt årets Pride i Kiev

Aksjonen er avsluttet

Hundrevis av lesbiske, homofile, bifile, trans- og intersex-personer (LHBTI-personer) skal marsjere for sine rettigheter lørdag 6. juni i Kiev Pride. Marsjen i Kiev har flere ganger tidligere blitt avlyst på grunn av trusler om vold og motdemonstrasjoner. Krev at politiet oppfyller sine forpliktelser og beskytter Kiev Pride!
Publisert: 2. jun 2015, kl. 10:22 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken:
Arrangørene av årets Pride i Kiev har annonsert at marsjen holdes 6. juni. De har imidlertidig ennå ikke blitt enige med myndighetene om nøyaktig tid og sted. Arrangørene har hatt flere møter med Amnesty i Ukraina, og med myndighetene for å diskutere detaljene. Lokale myndigheter lovet å arrangere et møte mellom arrangørene og politiet for å diskutere sikkerhetstiltak for flere uker siden. Dette møtet har ennå ikke funnet sted ettersom politiet hevder at det er «for tidlig» å begynne å planlegge.

I 2012 måtte den planlagte Kiev-Priden avlyses av arrangørene på grunn av trusler om vold fra høyreekstreme grupper. Politiet sviktet ved å ikke kunne garantere tilstrekkelig beskyttelse. Kiev Pride ble også avlyst i 2014. Da hadde myndighetene lovet sin støtte til Pride-marsjen, blant annet i møter mellom Amnesty International og seniormedlemmer av innenriksdepartementet, men trakk sitt løfte om beskyttelse i siste øyeblikk.

Forsinket respons og mangel på klar forpliktelse av politiet gjør organiseringen vanskelig, og kan føre til at paraden blir avlyst i frykt for motdemonstrasjoner.

Amnesty International krever at de ukrainske myndighetene:
  • sikrer at LHBTI-aktivister og andre deltakere i Kiev Pride får utøve sin forsamlingsfrihet.
  • setter i gang alle nødvendige tiltak for å garantere sikkerheten til Kiev Pride-deltakerne 6. juni 2015.
  • respekterer og beskytter rettighetene til alle mennesker i Ukraina, inkludert LHBTI-personers rett til ytringsfrihet og forsamlingsfrihet.

Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen.
  • Del aksjonen på sosiale medier - husk at hver signatur teller!
  • Delta på Oslo Pride 2015! Les mer her.
Signaturene sendes til borgermesteren i Kiev, Vitaliy Klitscho.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN BLIR BRUTT I DENNE SAKEN:

• Artikkel 7: Alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme beskyttelse av loven. Alle har krav på samme beskyttelse mot diskriminering i strid med denne erklæring og mot enhver oppfordring til slik diskriminering.
  • Artikkel 20.1: 1. Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner.

Oppdateringer

06.06.2015
Til tross for at det var minst 1500 politi og sikkerhetsvakter til stede under dagens Pride ble rundt 10 demonstranter skadd da de ble angrepet av homofobe demonstranter. Minst fem politi ble også skadd, én alvorlig. Av sikkerhetsmessige årsaker ble ruten for Priden holdt hemmelig til siste øyeblikk, og paraden satte av sted klokken 10 med mer enn 250 demonstrantene. Selv om politiet prøvde å beskytte demonstrantene, og arresterte minst 28 motdemonstranter, var det episoder hvor ikke nok ble gjort. Hadde politiet samarbeidet bedre med arrangørene, og begynt å planlegge tidligere, kunne de voldelige konfrontasjonene vært unngått.

05.06.2015
Vi har nå sendt 14 327 signaturer til myndighetene og politiet i Ukraina hvor vi krever at morgendagens Pride blir beskyttet. Amnesty i Ukraina skal møte myndighetene i ettermiddag for å diskutere detaljene, og de vil da ta med seg signaturene fra Norge. Tusen takk til alle som har signert!

Bakgrunn

LHBTI-personer i Ukraina blir fortsatt diskriminert, og mange er utsatt for vold og overgrep. I det siste har Amnesty International dokumentert flere voldelige angrep mot LHBTI-personer, noen utført av offentlige tjenestemenn. Det er tilfeller hvor slike angrep har ført til døden, og disse tilfellene ble ikke grundig etterforsket. Myndighetene har konsekvent unnlatt å etterforske vold mot LHBTI-folk raskt, grundig og upartisk.

Mayor of Kyiv

Vitaliy KLITSCHKO

The City Mayor of Kyiv

26 Khreshatyk street

01044 Kyiv Ukraine

Dear Mayor,

I am extremely concerned about the safety of this years LGBTI PRIDE in Kyiv. The Kyiv Pride organisers have announced their intention to hold the Pride march in the capital Kyiv on 6 June. The exact time and place of the event have yet to be agreed with the authorities. In order to discuss the details the organisers, along with Amnesty International Ukraine, are having several meetings with the authorities. The Kyiv City Administration promised to arrange a meeting between the organisers and the police to discuss security measures in the week of 18-22 May. However, no meeting has taken place so far as the police claim that it is “too early” to plan for the event.

Ukraine has repeatedly failed to protect the rights to freedom of expression and peacefully assembly of LGBTI people in the past. In 2012 a Pride march planned for 20 May was cancelled by the organisers because they had received multiple violent threats from various individuals and groups, and because the Kyiv police failed to guarantee the safety of the demonstrators, telling them ‘people would get hurt’. The Kyiv Pride planned for 5 July 2014 was also cancelled after the police told the organising committee, at short notice, that they could not secure the safety of participants in the face of expected counter-demonstrations.

Delayed response and a lack of clear commitment by the police are having a negative impact on the organization of the event and could lead to its cancellation amidst fear of violence by counter-demonstrators.

I urge you to:

• ensure that LGBTI activists and other Kyiv Pride participants are able to exercise their right to freedom of peaceful assembly;
  • give assurance without any delay and take all necessary measures to guarantee the safety of the Kyiv Pride participants on 6 June 2015;
  • respect and protect the rights of all people in Ukraine, including LGBTI people, without discrimination, including the rights to freedom of expression and freedom of peaceful assembly.

Thank you for your attention to this serious matter.

Yours Sincerely,