Bilde
AKSJON

President Peña: Stopp torturen i Mexico!

Aksjonen er avsluttet

Bruken av tortur i Mexico er ute av kontroll. Myndighetene lukker øynene mens politiet og militæret i praksis har frie tøyler til å torturere, bortføre eller drepe. Det er på tide at President Peña våkner opp!

Aksjonen er avsluttet. Mexico er en del av vår Stopp tortur-kampanje. Les mer her.
Publisert: 1. sep 2014, kl. 14:21 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Bruk av tortur og annen mishandling er sterkt utbredt i Mexico. Politiet og militæret bruker tortur regelmessig for å hente ut "tilståelser" eller informasjon fra mistenkte eller fra folk som har vært på feil sted til feil tid.

Alvorlig utvikling
Amnestys rapport Out of control: Torture and other ill-treatment in Mexico tar for seg den alvorlige utviklingen når det gjelder tortur og andre former for mishandling, samt den vedvarende kulturen for toleranse og straffefrihet for dette.

I de siste fire årene har Mexicos statlige menneskerettighetskommisjon, som tilsvarer den norske Sivilombudsmann, mottatt over 7000 klager mot tortur. I det samme tidsrommet er ikke en eneste tjenestemann blitt dømt for tortur i en meksikansk domstol.

Bare syv torturister har noen gang blitt dømt i en føderal domstol, og enda færre er blitt dømt på delstatsnivå. Menneskerettighetskommisjonen selv er nesten tause og lite villig til å bistå mennesker som har vært utsatt for overgrep.

Torturoverlevere fra ulike deler av Mexico har fortalt Amnesty at de har vært utsatt for slag, dødstrusler, seksuell vold og elektrosjokk. En kvinne som har opplevd noe av dette er Claudia Medina Tamariz. Nå kjemper hun for å få saken sin etterforsket.

Les og signér aksjonen for Claudia Medina her.

I rapporten dokumenteres over 20 lignende saker der folk er blitt torturert i hendene på Mexicos myndigheter.

Frie tøyler til å torturere
Istedenfor å beskytte menneskene i Mexico mot den eskalerende voldskriminaliteten, er landets sikkerhetsapparat blitt en del av problemet. Politiet og militæret har i praksis frie tøyler til å torturere, bortføre eller drepe mer eller mindre vilkårlig.

Det er ikke vanskelig å sette en stopper for tortur i Mexico hvis regjeringen virkelig ønsker det. Noen få grep, som ordentlige granskinger av torturpåstander og straffeforfølgelse av overgriperne, bedre rutiner for medisinske undersøkelser av torturoverlevere og mindre vekt på tilståelser som bevis i straffesaker, ville være nok for å redusere forekomsten av tortur betydelig.

Amnesty International krever at President Peña Nieto, som øverste leder i Mexico, sikrer at:
  • "Den spesialiserte midisinske/psykologiske evalueringen" (Dictamen médico / psicológico especializado para casos de mulige tortura y / o maltratos) blir omgjort, slik at den står i tråd med internasjonale standarder.
  • Medisinske eksperter, herunder internasjonale eksperter og representanter for menneskerettighetskommisjoner, kan undersøke innsatte ved første anledning, og at deres vurderinger regnes som bevis av påtalemyndigheten og dommere.
  • Alle ofre umiddelbart får en medisinske undersøkelse, og at kopier av resultatene gjøres tilgjengelig for ofrene og deres advokater.
  • Det umiddelbart startes en rask, uavhengig, upartisk og uttømmende gransking av enhver påstand om tortur og annen mishandling, slik at det også blir samlet bevis fra åstedet, vitner, ofre, tiltalte, høyere offiserer og menneskerettighetskommisjoner, og ikke kun blir tatt utgangspunkt i medisinske undersøkelser.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen
  • Del aksjonen på sosiale medier, slik at så mange som mulig gjøres oppmerksom på torturen som pågår i Mexico!
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på jobben eller på skolen.

FØLGENDE ARTIKLER FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN BLIR BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 5: Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
  • Artikkel 25.1: Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser (...).

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER
Skriv ut underskriftslisten under og ta den med på jobb eller skole.

STOPP TORTUR
I mai 2014 lanserte Amnesty en verdensomspennende kampanje mot tortur. Les mer og aksjonér for å stanse tortur
på amnesty.no/stopptortur Kampanjen Stopp tortur fokuserer på tortur og annen mishandling utført av statlige tjenestemenn under alle former for forvaring. Amnesty krever at alle regjeringer får på plass og praktiserer slike beskyttelsesmekanismer mot tortur, og mener at dette er nøkkelen til løsning.

Rapporten "Out of control: Torture and other ill-treatment in Mexico" er den første i en serie på fem landrapporter om tortur som publiseres av Amnesty International.

BAKGRUNN
Istanbul-protokollen
Istanbul-protokollen er et internasjonalt rettslig dokument. Selv om det er ikke-bindende forplikter det allikevel myndigheter til å etterforske og dokumentere tilfeller av tortur. Protokollen er en rekke retningslinjer for hvordan man effektivt foretar seg rettsmedisinsk evaluering av tortur og annen grusom og nedverdigende behandling eller straff.

Claudia Medina Tamariz

Saken til Claudia Medina er blandt de over 20 sakene som omtales i rapporten. Hun ble bortført av marinesoldater, torturert og anklaget for å være medlem i en voldelig, kriminell gjeng. Les og signér aksjonen for Claudia her.
Lic. Enrique Peña Nieto

Residencia Oficial de los Pinos

Casa Miguel Alemán

Col. San Miguel Chapultepec, C.P. 11850

México D.F., Mexico

Dear President,

I am writing to express my deep concern at the widespread and persistent use of torture and other ill-treatment in Mexico. Amnesty International’s latest report, “Out of control. Torture and other ill-treatment in Mexico” (http://www.amnesty.org/en/region/mexico), provides a thorough analysis of the current situation and proposes a set of useful recommendations that your government should consider and implement as a matter of urgency.

I am particularly shocked by the individual cases which are mentioned in the report and the challenges that these people are facing in order to get justice and reparation. One of them is the case of Claudia Medina. This is only one of many cases documented in the report. I recommend that you study them all carefully and ensure that the relevant authorities take urgent steps to end the injustice suffered by the victims.

Mexico is a regional leader and plays an ever-increasing role on the international stage. It has legislation criminalising torture. Yet it is not enough that torture is illegal in Mexico, nor will proposed criminal justice reforms be enough to end it its use. What is needed is a clear message from the highest official level showing that torture will no longer be tolerated and that those responsible will be brought to justice.

I am therefore calling on you to show your commitment to stop torture in Mexico by publicly acknowledging the scale of the problem and taking steps to strengthen the investigation of allegations of torture and other ill-treatment. In particular, I would like you to urge the Federal Attorney General to:
  • Ensure that his office transforms the application of the “Specialized medical/psychological evaluation” (Dictamen médico/psicológico especializado para casos de posible tortura y/o maltratos) in order to bring it into line with key international standards such as the Istanbul Protocol. Medical examinations must be immediately applied to all alleged victims and full copies of resulting expert reports must be promptly made available to victims and their legal representatives;
  • Ensure that independent medical experts, including international experts and representatives of human rights commissions, can examine detainees at the earliest opportunity, and that their medical legal evaluations are considered as evidence by prosecutors and judges;
  • Immediately launch a prompt, independent, impartial and exhaustive investigation into any allegation of torture and other ill-treatment, ensuring the enquiry is not solely based on the results of the medical examination, but also gathers other evidence, including from the crime scene, witnesses, victims, accused, superior officers and human rights commissions.I thank you for your attention to this urgent matter and look forward to hearing from you on the action taken on these and other recommendations highlighted in the Amnesty International report.

Sincerely,