Bilde

Iran: Løslat britisk småbarnsmor umiddelbart!

Signer aksjonen

Se brevet vi sender

20 956 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DEL
Britisk-iranske Nazanin er uskyldig dømt til fem års fengsel i Iran. Nå har hun oppdaget kuler i brystet, men nektes legehjelp. Hjelp oss å kreve rettferdighet for Nazanin!
Publisert: 14. Jan 2019, kl. 12:57 | Sist opdatert: 29. Jan 2019, kl. 23:10

Nazanin Zaghari-Ratcliffe (40) og den ett år gamle datteren hennes var på besøk hos foreldrene i Irans hovedstad Teheran. Da de skulle fly tilbake til London, ble Nazanin ført bort fra datteren og arrestert.

Til tross for at iranske myndigheter ikke hadde bevis mot henne, ble Nazanin dømt for å "tilhøre en ulovlig gruppe". Nå har hun tilbrakt mer enn 1000 dager i fengsel.

Sultestreiker i desperasjon

Nazanin ble dømt til fem års fengsel i 2016. Både fengselsforholdene og seperasjonen fra datteren har gjort Nazanin deprimert og fortvilet. Nå har hun oppdaget kuler i brystet, og er engstelig for at det kan være kreft. Hun trenger behandling fra en legespesialist, men ledelsen i fengselet nekter henne dette. I desperasjon har Nazanin startet en sultestreik.

Iranske myndigheter er kjent for å straffe fanger, og spesielt politiske fanger, ved å nekte dem medisinsk hjelp i fengsel.

Arrestert sammen med sin ett år gamle datter

Nazanin jobber for en britisk hjelpeorganisasjon og bor egentlig i London med ektemannen Richard og datteren Gabriella. I april 2016, da Gabriella bare var ett år gammel, var Nazanin på besøk hos foreldrene sine i Teheran sammen med datteren. Da de skulle gå ombord i flyet for å reise hjem til London, ble Nazanin arrestert av revolusjonsgarden og fengslet. Gabriella ble tatt hånd om av besteforeldrene.

Nazanin ble holdt i isolasjon i 45 dager uten å vite hvorfor hun var arrestert og uten at hun fikk treffe datteren sin. Hun fikk først utnevnt advokat tre dager før rettssaken. I september 2016 ble hun dømt til fem års fengsel i en urettferdig rettssak. Som straff for sultestreiken har fengselsmyndighetene nå inndratt den ukentlige telefonsamtalen med ektemannen Richard.

Gjør oss en stemme sterkere og signer aksjonen for å få Nanzanin Zaghari-Ratcliffe løslatt.

Amnesty krever at iranske myndigheter:

• løslater Nanzanin Zaghari-Ratcliffe umiddelbart og uten betingelser, og at hun i påvente av løslatelse får tilgang til medisinsk spesialist utenfor fengselet.

Signaturene sendes til Irans president, Hassan Rouhani.

Nazanins historie:

Den lille familien har blitt splittet

Richard Ratcliffe er gift med Nazanin. Fra London gjør han alt han kan for å få henne løslatt og trygt hjem igjen.

Datteren Gabriella har blitt tre år gammel. Hun bor fortsatt hos  besteforeldrene i Iran slik at hun kan besøke moren sin i fengselet to ganger i uken.

Hvorfor er Nazanin dømt?

Nazanin er dømt på bakgrunn av veldig vage anklager om at hun tilhører en "forbudt gruppe". Dette knyttes til at hun jobber for den britiske hjelpeorganisasjonen Thomson Reuters Foundation, og til en tidligere jobb for den britiske fjernsynskanalen BBC. For flere år siden jobbet Nazanin som prosjektassistent i et BBC-prosjekt som drev opplæring av unge journalister i Afghanistan og Iran.

Etter arrestasjonen hevdet statsdrevne medier at Nazanin var en slags spion som forsøkte å "fremme vestlige ideer og bidra til å svekke lokale tradisjoner og kultur".

Tvunget til å "velge bort" tid med datteren

Nazanin har fortalt mannen sin at hun i november 2016 fikk valget mellom å flytte datteren inn i fengselet sammen med henne i opp til tre dager i uken, eller å underskrive et dokument der hun frasa seg retten til å være sammen med barnet sitt. Nazanin ønsker ikke at datteren skal bo i fengsel og undertegnet dokumentet.

Fortvilelsen er tydelig i dette brevet hun skrev til datteren fra fengsel:

“Min kjære Gisou, min nydelige datter….Tilgi meg for avstanden og for stundene med ensomhet som vi begge, eller rettere sagt, vi alle tre må holde ut. Tilgi meg for alle nettene jeg ikke har vært ved din side for å holde de små varme hendene dine til du sovner...Gjennom disse ti siste månedene har jeg våknet hver morgen med håp om å få komme hjem til deg og holde deg inntil hjertet mitt og jeg har lagt meg hver kveld med drømmen om frihet neste morgen… Det er en flamme inni meg som tennes hver natt med håp om å puste inn den varme pusten din...

Utdrag fra et brev Nazanin skrev til datteren fra fengselet

Sultestreik sammen med Narges Mohammadi

Nazanin er fengslet i Evin-fengselet der den kjente menneskerettighetsforkjemperen Narges Mohammadi også soner sin dom. Fengselslegen har henvist begge kvinnene til legespesialist utenfor fengselet, men fengselsledelsen forhindrer dette. I sin desperasjon har de to kvinnene gått sammen om en sultestreik og skriver dette i et brev fra fengselet:

I protest mot den ulovlige og inhumane behandlingen, og for å uttrykke vår dype bekymring for liv og helse når vi nektes spesialistbehandling...vil vi sultestreike fra 14.01.2019 til 16.01.2019. …Dersom myndighetene fremdeles ikke adressere problemet og fortsetter å sette livene våre i fare, vil vi gjennomføre ytterligere tiltak.

Nazanin Zaghari-Radcliffe og Narges Mohammadi

President Hassan Rouhani
President
Hassan Rouhani
The Presidency
Pasteur Street, Pasteur Square
Tehran, Iran

Your Excellency

I am writing to you in concern for the British-Iranian charity worker Nazanin Zaghari-Ratcliffe who was sentenced to five years in prison in September 2016 in connection with her work for BBC Media Action and Thompson Reuters Foundation.

Nazanin Zaghari-Ratcliffe was sentenced to five years’ imprisonment in September 2016, following an unfair trial held before a
Revolutionary Court in Tehran.

I call on you to:

• Release Nazanin Zaghari-Ratcliffe immediately and unconditionally as she is a prisoner of conscience;
  • Pending her release ensure that she is immediately granted access to specialized medical care outside prison.

Sincerely