Bilde
AKSJON: Russland

Bortført kvinne trues med halshugging

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som engasjerte seg i denne saken!

Hun ble bortført og fengslet - kun fordi sønnen hennes jobber med menneskerettigheter. Nå har myndighetene i Tsjetsjenia truet med å halshugge henne og hele familien.
Publisert: 14. Feb 2022, kl. 09:15 | Sist oppdatert: 8. Mar 2023, kl. 11:55

Zarema Musaeva ble i januar 2022 pågrepet av syv tsjetsjenske menn og ført bort fra leiligheten sin sentralt i Russland.

Hun ble ført til en interneringsleir i Tsjetsjenia, hvor hun nå sitter uskyldig fengslet – uten tilgang på livsviktige medisiner.

Må løslates nå!

Den eneste grunnen til at hun blir truet og straffet på denne måten er fordi sønnen Abubakar Yangulbaev jobber som menneskerettighetsadvokat.

Nå har myndighetene i Tsjetsjenia truet med å forfølge og halshugge alle medlemmene i denne familien.

Amnesty jobber for at myndighetene skal løslate Zarema umiddelbart og få en slutt på truslene mot familien hennes. Hjelp oss å holde presset oppe - signer aksjonen nå!

«Vi vil forfølge deg til vi har hugget hodet av deg og drept deg.»

Trusler fremsatt på Instagram av den tsjetsjenske politikeren Adam Delimkhanov mot Zarema Musaeva og resten av familien 1. februar 2022.

Syk og uten medisiner

Zarema har diabetes, men fikk ikke lov til å ta med seg insulin i fengselet. Hun har heller ikke fått lov til å møte sin advokat mens hun holdes fengslet.

Hun er siktet for vold mot en politimann, som har ført til at hun har blitt varetektsfengslet for to måneder. Beskyldningene er grunnløse - Zarema har ikke gjort noe galt.

Blir hun funnet skyldig i anklagene som påtalemyndighetene har rettet mot henne risikerer hun ti år i fengsel.

«I fengsel eller under bakken»

Zarema og familien hennes straffes utelukkende for at sønnen Abubakar Yangulbaev har avdekket menneskerettighetsbrudd begått av myndighetene i Tsjetsjenia.

Den øverste leder for den tsjetsjenske republikken Ramzan Khadyrov har tidligere offentlig uttalt at det rette stedet for medlemmer av denne familien «enten var i fengsel eller under bakken».

Amnesty krever at russiske myndigheter:

• Umiddelbart sørger for at Zarema Musaeva blir løslatt, og at alle anklager mot henne frafalles.

• Etterforsker omstendighetene rundt bortføringen og den ulovlige frihetsberøvelsen av Zarema Musaeva, og stiller de som er ansvarlige for dette til ansvar i en rettferdig rettssak.

Signaturene sendes til statsadvokaten i Russland, Igor Viktorovich Krasnov.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Ingen skal bli utsatt for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff. (artikkel 5)

Ingen må utsettes for vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning. (artikkel 9)

Land
Tsjetsjenia:

Tsjetsjenia er en russisk republikk i Nord-Kaukasus. Russiske myndigheter har det øverste ansvaret for lov og orden i republikken, derfor retter vi våre krav i denne saken til russiske myndigheter.

Her kan du lese mer om Russland og situasjonen for menneskerettighetene i Den russiske føderasjonen.

Prosecutor General of the Russian Federation
Igor Viktorovich Krasnov
Ul. Bolshaya Dmitrovka, 15A
Moscow, GSP-3, 125993
Russian Federation
Twitter: https://twitter.com/Genproc

Dear Prosecutor General,

I am deeply concerned about the abduction of Zarema Musaeva, on 20 January 2022, from her home in Nizhnii Novgorod by men who were later confirmed to be Chechen officials. On 21 January Chechen authorities reported that Zarema Musaeva was serving 15 days of administrative detention for “petty hooliganism”. She suffers a serious medical condition, which should preclude her administrative detention under Russian law, and she reportedly does not have access to vital medicines. She has been held incommunicado and her lawyers have been denied access to her, ostensibly because she refused their services. On 2 February, media reported that she had been detained on remand, initially for two months, on fabricated charges of using violence against a police officer, a crime punishable by up to 10 years’ imprisonment.

For years, Zarema Musaeva’s next of kin have faced reprisals from the Chechen authorities. One of her sons complained of secret imprisonment and torture in 2015 – 2016 and of subsequent unfounded criminal prosecution. Her husband, federal judge Saydi Yangulbaev, was forced to resign in 2015 and subjected to an unlawful house search, and her oldest son, human rights lawyer Abubakar Yangulbaev received anonymous threats. On 21 January 2022, Head of Chechnya Ramzan Kadyrov publicly threatened that the right “place” for members of their family was “either in prison or in the ground”.

Zarema Musaeva has committed no crime and is unlawfully deprived of her liberty by the Chechen authorities in retaliation for her family members’ revelations about the abuses they had suffered and for their activism.

I urge you to take all the necessary steps to stop Zarema Musaeva’s unfounded criminal prosecution and ensure that she is immediately released, that the circumstances of her abduction and unlawful deprivation of liberty are effectively investigated, and those responsible are held accountable in fair trial proceedings.

Yours sincerely,