Amnesty går nye veier - nå også innenfor design. Sammen med en gjeng unge skatere har Amnesty laget et eget merke - Activist - som lanseres på t-skjorter og skateboards. Målet er å få flere unge engasjert i menneskerettigheter.
Publisert: 2. okt 2007, kl. 14:57 | Sist oppdatert: 23. nov 2023, kl. 13:30

Noen av Norges ledende skatere fronter Amnestys nye Activist-kolleksjon. Fra venstre: Patrick Hallén, Stian Sannerud, Bjørn T. Gulbrandsen og Kris Barkley. © Ide: Kikkut. Foto: Frode Sandbeck

Av Linn Stalsberg

- Activist er et eget merke og en helt ny satsing fra Amnesty, rettet mot ungdom. Det består av spesialdesignede klær og produkter, i første omgang t-skjorter og skateboards. Motivene skal bidra til å vekke oppmerksomhet og nysgjerrighet. Det unike ved Activist er historien bak motivene; historier som er sanne og representerer en menneskerettighetsutfordring. Hovedmålet er gradvis å få flere interessert og engasjert i menneskerettigheter og Amnestys arbeid, forklarer Amnesty i Norges markedsjef Lasse Imrik.

Slik ser noe av det nye Amnesty-designet ut. ©Ide: Kikkut. Foto: Kjell Brustad

Frihet. Rettigheter. Individualisme.

Imrik forklarer at det slett ikke er tilfeldig at Amnesty begynner sin nye design-profil nettopp i skatemiljøet.

- Her skapes trender og moter, men i tillegg er vi opptatt av at brukere av Activist-klær er uredde og engasjerte. Mitt inntrykk er at skatere flest er opptatt av frihet, rettigheter og individualisme. Overgangen til Amnestys arbeid er nærliggende, og hvis vi lykkes med å drive frem Activist på en troverdig måte over tid, så tror jeg både på høyt engasjement og videre utbredelse til bredere ungdomsgrupper, sier Imrik.

- Hvordan kan kul klesdesign og et skateboard lede til en kamp for menneskerettigheter?

- Går man med en Activist t-skjorte eller står på et Activist-brett, så viser man samtidig at man bryr seg om menneskerettigheter. Synliggjøring er et viktig redskap i Amnestys arbeid, og ofte en forutsetnig for kunnskap og engasjement. Menneskerettighetene styrkes hvis vi når ut til flere folk enn vi klarer via tradisjonell kommunikasjon, mener Imrik.

- Skatere blir sett ned på og behandlet som pøbler, dette kan selvfølgelig ikke måles mot det å bli torturert, men vi vet hvordan det er å bli urettferdig behandlet, sier Stian Sannerud.©Ide: Kikkut. Foto: Frode Sandbeck

- Skatere vil ikke bli styrt

Stian Sannerud har skatet i over 20 år og er en av dem som fronter Amnestys Activist-kolleksjon:

- Skatere driver med en aktivitet der frihet og individualisme står i sentrum.Vi er frihetssøkende og vil ikke bli styrt. Skatere blir sett ned på og behandlet som pøbler, dette kan selvfølgelig ikke måles mot det å bli torturert, men vi vet hvordan det er å bli urettferdig behandlet, sier han. Dermed ser Sannerud en naturlig link mellom Amnestys arbeid og skateres livsstil.

Han forteller videre at han har reist mye og sett hva undertrykkelse kan gjøre med mennesker.

- Personlig synes jeg Tibetkonflikten er verdt å kjempe hardt for. Jeg brenner også for at norske ungdommer skal forstå at det er en verden utenfor dette landet. Vi har nesten en helt ny generasjon som er uvitende om det negative som skjer i verden som ikke blir dekket av TV, så det er viktig å få ungdommene til å bry seg om hva som virkelig skjer i verden, sier Sannerud.

En av de som bryr seg og som også er aktiv som Activist-profil, er skateren Kris Barkley.

- Vi er kanskje ikke de mest profilerte skaterne i Norge, men vi er godt kjent i våre respektive miljøer. Dessuten er vi samfunnsbevisste og står for de samme verdiene som Amnesty gjør, mener han.

- Kjerneverdien til skatere er å drive med en positiv aktivitet. Skatere har et ufortjent dårlig rykte, politikere, for eksempel, vil at ungdommer skal være ute og utfolde seg fysisk, og det er jo det skatere gjør daglig. Vi er aktive og positive mennesker.

For deg som måtte ha lyst på en slikt klesplagg eller skateboard, betyr det at du må lete deg frem i små nisjebutikker, i allefall nå i startfasen. Fra og med lanseringen i mai 2007 vil produktene bli å finne i Sessions 8 butikker i Stavanger, Sandnes, Bergen, Fredrikstad, Sarpsborg, Strømmen, Haugesund og Trondheim, samt i Whitewater og AmSport i Oslo. Etterhvert vil distribusjonen utvides, og salg via nettshop vil etableres.

Publisert i AmnestyMagasinet 2007/2

Les mer på www.activist.no