800 menn mot vold

Samme morgen som media hadde fått nyss om at Åge Aleksandersen, rosenborgtrener Ola By Rise og NM i stripping, Kjell André Løvås, stiller opp som ekte mannfolk i Amnestys kampanje mot kvinnevold, ringte justisministerens kontor og meldte fra at Odd Einar Dørum også ville fotograferes med plakat på brystet.
Publisert: 24. sep 2004, kl. 15:22 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:41

Og det fikk han lov til. Til sammen har 800 norske mannfolk bokstavelig talt stilt seg bak slagordet "Ekte mannfolk slår ikke" i Amnestys kampanje Stopp vold mot kvinner.

Foruten justisministeren og stripperen har en politimester, syv fotballspillere, en domprost, en lang rekke musikere, kjøpmenn, advokater og andre gode trøndere stått modell for de to fotografene Kristin Rødland og Greg Buick. Resultatet er en fotoutstilling som åpner på Torvet i Trondheim 1. oktober i forbindelse med Amnesty Internationals landsmøte i byen.

Ekte menn...

- Jeg synes dette var en god sak å stille opp på, og hadde ikke noen problemer med å takke ja, sier Åge Aleksandersen til Adresseavisa. Det hadde heller ikke Tre små kinesere, Gåte, DumDum Boys, Fremmed Rase, Johndoe og Hopalong. Eller Arbeiderparti-topp Trond Giske og Bunnprissjef Trond Lykke.

- Dette er en kampanje for å skape holdningsendring, forteller fotograf Kristin Rødland til Adresseavisa. - Vi har sett etter menn vi tror vanlige folk kan se opp til.

Hun og kjæresten Greg Buick har tidligere engasjert seg i Amnesty-arbeid, og henvendte seg til organisasjonen da de hørte om kampanjen mot kvinnevold. De ville gjerne bidra, og hadde en idé om å fotografere menn med et budskap mot vold.

...slår ikke

Tove Marie Paasche, Amnestys kvinne i Trøndelag, har tro på utstillingen som en alternativ aksjonsform til brevskriving og opprop som menneskerettighetsorgansisajonen ofte benytter.

- Vanligvis jobber Amnesty blant annet mye med signerte brev. Her ønsker vi at folk skal vise ansikt og bruker alternative virkemidler, sier Paasche.

- Det var veldig lett å få folk til å stille opp og bred oppslutning om budskapet. Veldig få sa nei takk, forteller Rødland.

Fotografene Buick og Rødland har hele veien jobbet frivillig med prosjektet, og fått hjelp av Amnestys studentgruppe i Trondheim i innspurten for å fotografere flest mulig tilfeldig utvalgte menn fra gata til fotoveggen.