70 på demo for Raif

Fredag morgen, Oslo: Over 70 trosser ruskeværet for å vise sin avsky mot piskingen av Raif Badawi.
Fredag morgen, Jeddah: Fengselslegen undersøker sårene, slår fast at han ikke tåler 50 nye slag i dag.
Publisert: 16. Jan 2015, kl. 10:07 | Sist oppdatert: 17. Jan 2015, kl. 11:47
- Mens vi så den absolutte gru utspille seg i Paris, fikk Raif i forrige uke sine første 50 av 1000 piskeslag i Saudi-Arabia, sier SV-politiker Snorre Valen. Han føler det som sin plikt å stå opp for mennesker som Raif Badawi.

I tillegg til Amnesty International Norge, var også Human-Etisk forbund til stede, samt flere norske politikere fra Stortinget. Høyres Heidi Nordby Lunde (også kjent som bloggeren VamPus) møtte opp til forsvar for ytringsfriheten.

- Dette er også en fordømmelse av angrepene i Paris. Mest av alt er jeg her for å ta avstand fra piskingen fra en blogger som må gjennom en så grusom straff, bare fordi han har holdninger som strider med myndighetene, sier hun.

Utsatte piskingen

I dag skulle Raif Badawi etter planen ha mottatt sine 50 nye piskeslag for andre gang. Amnesty har mottatt informasjon om at denne piskingen har blitt utsatt til neste uke grunnet medisinske årsaker. Legen undersøkte ham i morges, og slo fast at kroppen hans er ute av stand til å takle flere piskeslag.

- Sårene må gro, slik at han kan bli slått på nytt. Det er makabert og opprørende, sier Said Boumedouha, nestleder for Amnesty Internationals program for Midt-Østen og Nord-Afrika.

Aksjonen fortsetter

Amnesty krever at piskingen stanses fullstending og at Raif Badawi løslates. Vi vil følge nøye med på Raif Badawis situasjon fremover. Neste fredag 08:45-09:30 arrangerer vi ny demonstrasjon utenfor Saudi-Arabias ambassade i Oslo. Amnesty vil demonstrere hver eneste fredag til piskingen slutter.

Dette er annet du kan gjøre for å legge press på saudiarabiske myndigheter:
- Signere aksjonen her
- Fortelle alle du kjenner om saken
- Printe ut underskriftslisten og henge den opp på en felles oppslagstavle.
- Skape oppmerksomhet om saken på nett og i media, på skolen, arbeidsplassen, og/eller på gaten
- Fortelle andre hva du har gjort i kommentarfeltet

Dette er saken:

Raif Badawi er dømt for å ha utfordret moral og religiøse autoriteter i Saudi-Arabia fordi han opprettet nettsiden "Saudi-Arabian Liberals". Nettsiden var ment som et forum for liberal og sosial debatt om Saudi-Arabia. Raif Badawi ble dømt i mai 2014 til 1000 piskeslag, ti års fengsel, ti års utreiseforbud og en bot på 1 million Saudi riyals (ca. US$266.631). Utreiseforbudet rammer også Badawis kone og tre små barn som nå bor i Canada.

Dommens begrunnelse peker på både hans egne og andres artikler, blant annet en sak om Valentines Day. Han er også anklaget for å ha latterliggjort den saudiarabiske kommisjon for å fremme dyd og hindre synd, også kjent som det religiøse politiet.

Amnesty International anser Raif Badawi som en samvittighetsfange, fengslet utelukkende for å benyttet seg av ytringsfriheten.

9.januar 2015 gjennomførte saudiarabiske myndigheter de første 50 piskeslagene til Raif Badawi etter fredagsbønnen i full offentlighet.