Bilde
AKSJON: Israel/Palestina

Palestinske journalister savnet

Signer aksjonen under:

Jeg krever at de to palestinske journalistene blir løslatt umiddelbart!Se brevet vi sender

21 337 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

7. oktober rapporterte de to palestinske journalistene Nidal (31) og Haitham (25) om Hamas sitt angrep på Israel da de ble tatt av israelske styrker. Siden har ingen sett eller hørt fra dem.
Publisert: 16. Jan 2024, kl. 14:25 | Sist oppdatert: 15. Mar 2024, kl. 00:27

Det er over 100 dager siden de to journalistene Nidal al-Waheidi og Haitham Abdelwahed ble tatt.

Israelske myndigheter har så langt nektet å gi opplysninger om hvor de befinner seg, på hvilket grunnlag de blir holdt eller om de overhodet fortsatt lever.

Krev at israelske myndigheter umiddelbart opplyser hva som har skjedd med de to journalistene – signer aksjonen!

Krigen som brøt ut i Gaza etter 7. oktober har kostet minst 24.000 liv, blant dem mange journalister. Anerkjente CPJ (Committee to Protect Journalists) melder om minst 83 journalister og mediearbeidere som er blitt drept i Gaza. Andre kilder opererer med enda høyere tall.

Var på jobb

Journalistene, som begge er fra den okkuperte Gazastripen, var på jobb i Israel for de lokale mediebedriftene an-Najah og Ain Media da de ble tatt av israelske styrker.

To andre journalister fra Ain Media er siden blitt drept i israelske angrep.

Den israelske menneskerettighetsorganisasjonen HaMoked har flere ganger krevd at israelske myndigheter kommer med opplysninger om de to journalistene, uten hell.

Heller ikke Israels Høyesterett har vært villig til å ta opp saken.

– Israel har ingen forpliktelser overfor innbyggere på Gazastripen da området er kontrollert av en terrororganisasjon, var Høyesteretts kommentar til HaMokeds krav om å få oppklart hva som hadde skjedd med de to journalistene.

Den savnede journalisten Nidal al-Waheidi.
Den palestinske journalisten Nidal al-Waheidi har vært savnet siden 7.oktober.

Utenkelige forhold

Dessverre er ikke saken til Nidal al-Waheidi og Haitham Abdelwahed unik.

I perioden 7. oktober til 11. desember mottok HaMoked 816 henvendelser om savnede palestinere fra Gazastripen, inkludert kvinner og barn.

Det faktiske antall savnede antas å være betydelig høyere, da mange ikke er i stand til å melde sine elskede savnet på grunn av ulike omstendigheter som mangel på tilgang til kommunikasjon eller av frykt for represalier.

Og de grusomme historiene om forholdene hundrevis av palestinere, hvis ikke tusenvis, blir holdt under i fangenskap, er mange. Løslatte palestinere og advokater forteller om tortur og ydmykende behandling.

Seks døde

Siden 7. oktober har minst seks palestinere dødd i israelsk fangenskap. Det bekrefter myndighetene selv, og obduksjonen av minst én av dem viser tydelige tegn på tortur og annen mishandling.

Ingen av de døde har blitt overlevert til familiene for en verdig avskjed.

To av de døde var fra den okkuperte Gazastripen, og familiene fikk først vite at de var døde av andre palestinere som var blitt løslatt.

Torturvideoer delt på nett

Med hendene bundet på ryggen og bind for øynene ble palestinske fanger strippet til undertøyet, slått og filmet av soldater – før videoene av deres tortur og ydmykelse ble spredd på nett.

7. desember ble det delt en video fra Beit Lahiya nord på Gazastripen, hvor hundrevis av palestinske menn, på et av bildene også en kvinne, blir avbildet på denne måten.

Flere av dem er blitt identifisert som journalister, skoleledere og butikkeiere. Noen ble løslatt etter opptil 14 timer med mishandling og tortur, andre sitter fortsatt i fangenskap uten at noen har informasjon om hvor de befinner seg eller hva som vil skje med dem.

Amnesty krever at israelske myndigheter:

• opplyser hvor Nidal al-Waheidi og Haitham Abdelwahed befinner seg og hva som er det rettslige grunnlaget for deres arrest.
  • umiddelbart løslater dem med mindre de er siktet for en internasjonalt anerkjent forbrytelse.
  • sikrer at de ikke utsettes for tortur eller annen mishandling.
  • sikrer dem tilgang på nødvendig medisinsk behandling og advokat.

Signaturene vil bli sendt til den israelske generaladvokaten, brigadegeneral Yifat Tomer-Yerushalmi.

BAKGRUNN

7. oktober 2023 tok Hamas og andre væpnete grupper fra Gaza seg inn i det sørlige Israel. Mer enn 1200 mennesker ble drept. I tillegg ble mer enn 200 sivile og militære fanger tatt som gisler av Hamas.

Siden 7. oktober har Israel bombet mål i Gaza og drept flere tusen, mange av dem sivile. Per 25. oktober var over 24 000 mennesker omkommet, ifølge myndighetene.

Les mer om konflikten her.

Military Advocate General
Brig. Gen. Yifat Tomer-Yerushalmi

Dear Brig. Gen. Yifat Tomer-Yerushalmi,

I am writing you today to express my grave concern over the enforced disappearance of Haitham Abdelwahed, (25) and Nidal al-Waheidi (31), two journalists from the occupied Gaza Strip whose whereabouts have remained unknown since 7 October 2023. The detention of the two journalists was widely documented on that day as they were reporting from Beit Hanoun/Erez crossing. On 22 October and 2 November, six human rights organizations based in Israel filed two urgent petitions before the Israeli Supreme Court requesting the disclosure of the whereabouts of hundreds of Palestinians from the occupied Gaza Strip detained in Israel, including the two journalists, the legal grounds for their detention and calling for the release of those unlawfully detained. Two-and-a-half months since the two went missing while on duty, their families, colleagues and friends, most of whom live in the besieged Gaza Strip amidst relentless Israeli bombardment and frequent communication blackouts, have received no information about them from the Israeli authorities, not even confirmation that they are still alive.

The families’ fears have been exacerbated by the Israeli army’s confirmation in November that two workers from the Gaza Strip had died while in the custody of the Israeli military. As recently as 18 December, the Israeli army told Israeli daily, Haaretz that a “number of” detainees from the Gaza Strip died in custody at the military detention facilities in the Beersheba Airfield, also known as Sdeh Teyman, where hundreds of Palestinians from Gaza are held in conditions that violate the prohibition of torture and other ill-treatment.

In light of the harrowing testimonies and accounts of torture and other ill-treatment shared by released detainees and the uncertainty and anguish that the families of Nidal al-Waheidi and Haitham Abdelwahed have been going through, we urge you to immediately disclose the whereabouts of Nidal al-Waheidi and Haitham Abdelwahed, detail the legal grounds for their detention, ensure their humane treatment, including access to medical services and protection from torture and other ill-treatment, and grant them access to the lawyers appointed by their families. Unless they are charged promptly with a recognizable criminal offence and granted a fair trial in accordance with international standards, they must be immediately released.

Yours sincerely,