Vinneren av Amnesty låtskriverkonkurranse: Peter Estdahl fra Tromsø vant

Peter Estdahl (17 år) fra Tromsø gikk til topps i Amnesty Internationals låtskriverkonkurranse med sangen ”My World”. En samlet jury var enig i at vi her har med et betydelig talent å gjøre, som har et stort potensiale. 13 bidragsytere var påmeldt konkurransen.

Publisert: 23. sep 2010, kl. 09:18 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:04
- Dette er en fantastisk mulighet for meg til å nå ut med min musikk. Jeg gleder meg til å få en dag i et av Norges beste studioer, Kysten studio, og til å fremføre låten under Amnestys landsmøte, sier Peter Estdahl, elev ved Kongsbakken videregående skole hvor han går på musikklinja. For 1 ½ år siden begynte han å skrive egne låter, i tillegg spiller han gitar, piano og trommer.

- Låten handler om å gjøre noe med den nøden vi ser rundt oss, om å bekjempe fattigdom og om at verden har kommet oss nærmere og vi kan handle deretter hvis vi virkelig mener det, sier Estdahl om låten som ble til natten før en musikkeksamen. Han fikk karakteren 6 av sensorene for låten ”My World”.

Dette er ikke det eneste som skjer for den unge og lovende artisten. Han reiser snart til London for å spille inn sin første singel ”New Life”.
- Jeg håper å kunne treffe mennesker der de er, i sine liv, med musikken min, sier Estdahl.

Hør låta her fra NRK Nordnytts morgensending
Les mer her fra ITromsø

Juryen har bestått av:
Juryleder Magda Nordmo Nordstrøm, Amnestys ungdomsgruppe i Tromsø
Leder for KOFOR Fredrik Forssman
Musiker og komponist Fred Glesnes
Artist Anne Nymo Trulsen
Regionleder i Amnesty Ole-G. Solheim

Vinneren vil bli premiert med:

* En dag i Kysten studio med profesjonelle lydteknikere
* Streetwear fra Amnestys egen kleskolleksjon Activist