Stopp bulldoserne i Nairobi

Bulldoserne kommer uanmeldt midt på natten, og familier får kun minutter på å komme seg ut før hjemmene blir rasert. Tusenvis sendes ut i ytterligere fattigdom.
Publisert: 7. Mar 2011, kl. 00:12 | Sist oppdatert: 29. Mar 2011, kl. 09:56

Dette er virkeligheten for tusenvis av slumbeboere i Nairobi, hovedstaden i Kenya. Hver natt kjenner de frykten for at denne gangen er det dem. Denne gangen er det de som skal frarives hjemmet sitt, det livsgrunnlaget de møysommelig har bygget opp for seg og sin familie. Igjen står de på bar bakke. Mange har ingenting å gå til.

Kibera
Mer enn halvparten av Nairobis befolkning bor i slum og uformelle bosetninger. Mange av dem bor i slumområdet Kibera. Kibera brer seg på hver side av jernbanelinjen som strekker seg mellom bykjernen og de nœrliggende byene. Stuet sammen på bare én prosent av byens brukbare land, lever mennesker uten tilstrekkelig tilgang til sykehus, skoler og andre viktige offentlige tjenester. Søppelet flyter og den åpne kloakken renner gjennom de gjørmete gatene. De fleste som bor her tjener så vidt nok til å leie et skur med blikktak, uten toalett eller innlagt vann.

Kriminaliteten er høy i Kibera. Her finnes ikke politimyndighet. Mangelen på sikkerhet har katastrofale konsekvenser for kvinner som bor i slummen. Kvinner som våger seg ut etter mørkets frembrudd, risikerer å bli voldtatt i de mørklagte bakgatene. Etterpå står de ofte alene. Helt alene.

Men i Kibera er det også håp. Barn løper til skolen mens de lettbent svinger unna søppelet som klynger seg oppover gata. Folk kjøper og selger varer og nye butikker startes opp. Folk tjener litt penger. Kanskje nok til engang å flytte til et litt bedre nabolag i slummen. Et sted der det er litt tryggere og hvor det er litt større plass.

Tvangsutkastelser er menneskerettighetsbrudd
Tvangsutkastelser er menneskerettighetsbrudd. Myndighetene har ansvar for å sikre sine innbyggere bolig, helse, sikkerhet, rent vann og sanitet. Så langt har myndighetene i Kenya gjort lite eller ingenting for sine slumbeboere. Kiberia finnes ikke engang på offisielle kart over Nairobi. Slik usynliggjøres nesten halvparten av byens befolkning.

Denne våren skal Amnesty kjempe sammen med slumbeboere mot tvangsutkastelser i Kenya. Vi har alliert oss med lokale organisasjoner og aktivister. - Mennesker som kjenner situasjonen på kroppen hver dag. Amnesty krever at kenyanske myndigheter stopper alle tvangsutkastelser. Ingen må kastes ut av sitt hjem uten å ha blitt rådspurt og uten tilbud om et nytt adekvat sted å bo. Myndighetene må skaffe slumbeboere tilgang til offentlige tjenester som vann, kloakk, skoler og helsestasjoner uten diskriminering. Slumbeboernes rettigheter må sikres i lov og praksis, og de må få delta i beslutninger som berører dem direkte.

STOPP BULLDOSERNE I NAIROBI
Bli med på kampanjen. Kontakt din regionleder for informasjon om hvordan du kan delta. Last ned aksjonsveiledningen her.

Du kan lese mer om kampanjen ved å klikke på lenkene til høyre. Har du spørsmål? Send en e-post til [email protected]