USA brukte klasevåpen i Jemen?

Amnesty International har i dag publisert bilder av amerikanskproduserte krysserraketter som kan tyde på at USA stod bak et angrep som drepte 41 sivile, blant dem 14 kvinner og 21 barn i Jemen i desember i fjor.
Publisert: 7. jun 2010, kl. 15:56 | Sist oppdatert: 7. jun 2010, kl. 16:42
Angrepet den 17. desember 2009 mot den påståtte al-Qaida-leiren al-Ma’kala i Abyan i det sørlige Jemen skal ha drept 14 antatte al-Qaidamedlemmer. 41 sivile var også blant ofrene. Krysserrakettene som ble brukt, skal ha inneholdt klasevåpen.

Høyst uansvarlig
- Et militært angrep av denne typen mot antatt militante, uten først å ha forsøkt å ta dem til fange, er ulovlig. Når så mange av ofrene faktisk var kvinner og barn tyder dette på at angrepet var høyst uansvarlig, spesielt hvis klaseammunisjon ble brukt, sier Philip Luther, nestleder i Amnesty International Midtøsten- og Nord-Afrika-program.

Jemens regjering har uttalt at det var deres styrker alene som utførte angrepet på al-Ma’jalah, som ble holdt for å være treningsleir for al-Qa’ida i al-Mahfad-distrikten i Abyanprovinsen.

Rett etter angrepet publiserte enkelte amerikanske medier uttalelser fra ikke navngitte regjeringskilder om at operasjonen skal ha vært godkjent av Det hvite hus.

Avslører USAs rolle
- På grunnlag av det billedmateriale som nå er lagt fram er USAs regjering nødt til å avsløre hvilken rolle den spilte i al-Ma’jalaha-angrepet, og samtlige regjeringer som har vært involvert må bevise hvilke skritt de tok for å forhindre unødige dødsfall og skader, sier Philip Luther.

Fotografiene gjør det mulig å identifisere de ødelagte rakettdelene som synes å stamme fra stridshode, midtre og bakre del av rakettlegemet og rakettmotoren av BGM-109D Tomahawk-raketten som er beregnet på bakkemål.

Denne typen rakett, som kan skytes ut fra et krigsskip eller en undervannsbåt, er konstruert for å bære en last på 166 klaseammunisjonsenheter hvor hver enkelt eksploderer i over 200 skarpe stålfragmenter som kan gjøre skade opp til 150 meter unna. Et brennbart materiale inne i bomben kan også spre fragmenter av brennende zirconium beregnet på å antenne brennbare objekter i nærheten.

Et annet fotografi, tilsynelatende tatt en halv times tid etter de andre, viser en udetonert BLU 97A/B, en enhet som bæres av BGM.109D-raketten. Dette er våpen som kun USAs styrker er i besittelse av, og Jemens væpnede styrker er neppe i stand til å bruke disse rakettene.

Krever svar
Amnesty International har bedt Pentagon komme med opplysninger om på hvilken måte amerikanske styrker har vært involvert i al-Ma’jalah-angrepet og om hvilke tiltak som ble iverksatt for å minimere drap og skader, men har hittil ikke fått svar.

- Amnesty International er alvorlig bekymret for bevismaterialet som kan tyde på at klasebomber kan ha blitt brukt i Jemen. Dette spesielt siden de fleste stater ellers i verden har forpliktet seg til et omfattende forbud mot disse våpnene, sier Mike Lewis, Amnesty Internationals våpenkontrolletterforsker.

- Klasebomber rammer helt tilfeldig og udetonert ammunisjon kan skade liv og eiendom i årevis etterpå. Alle regjeringer som bruker slike våpen må umiddelbart sørge for å fjerne udetonerte bomber, fortsetter Lewis.

Drept mens de sov
Verken USA eller Jemen har undertegnet Konvensjonen mot klasevåpen, en avtale som er ment å forby slike våpen. Avtalen trer i kraft 1. august 2010.

En granskingskomité nedsatt av Jemens parlament rapporterte i februar at 41 sivile ble drept under angrepet 17. desember 2009. I rapporten sier de at da man kom frem til angrepsstedet, ”fant man at alle hjemmene med inventar var brent opp, og at alt som var igjen var rester av møbler.”

Rapporten sier at komiteen ”fant rester av blod på ofrene og en mengde hull i bakken etter bombenedslag … likeledes et antall udetonerte bomber”. En av de overlevende fortalte til komitéen at familien hans var drept selv om de ikke hadde begått noen forbrytelse, og lå og sov da rakettene traff huset om morgenen den 17. desember 2009.

I sin rapport anbefaler parlamentarikerkomitéen at Jemens regjering åpner for en juridisk gransking av angrepet og at de som er ansvarlig for drapet på sivile skal stilles for retten. Noen slik gransking har så vidt man vet ikke blitt igangsatt.

Komitéen gjenga uttalelser fra de lokale myndighetene i Abyan om at 14 antatte medlemmer av al-Qa’ida også var blitt drept under angrepet, men at det hadde vært umulig å få opplysninger som kunne bekrefte dette. Lokalmyndighetene i Abyan lyktes kun i å få tak i ett navn.

Les hva Aftenposten skriver om saken