Stopp steningen i Nigeria

Amnesty International Norge starter i dag en landsomfattende aksjon i forsøk på å stanse steningen av Amina Laval i Nigeria. Amina Laval er dømt til døden ved steining fordi hennes lille barn er et bevis på at hun har begått ekteskapsbrudd. Ved å bruke mobilen og sende sett fri til 1960 kan nordmenn protestere mot steiningen.
Publisert: 30. Apr 2002, kl. 19:49 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:21

- Samme dag som en domstol i Nigeria omgjorde dødsdommen til Safyia Hussaini, kom nyheten om at Amina Laval var dømt til døden ved stening i en nærmest identisk sak, sier John Peder Egenæs fra Amnesty International Norge. - Mange lokale og internasjonale organisasjoner, andre lands myndigheter og enkeltpersoner jobbet på vegne av Safiya Hussaini, nå må jobben gjentas for Amina Laval.

Amina Lawal ble dømt til døden ved steining 22. mars i år. Hun er en muslimsk kvinne på 30 år som bor i staten Katsina, en stat i det nordlige Nigeria som praktiserer den islamske sharia-lovgivningen. I de islamske lovene betraktes graviditet utenfor ekteskap som tilstrekkelig bevis for at en kvinne kan dømmes for ekteskapsbrudd.

Amina Lawal hadde ingen advokat under den første rettssaken der hun ble dømt. Ved hjelp av en advokat leid av en nigeriansk organisasjon som kjemper for kvinners rettigheter, har hun nå anket dommen. Tidspunktet for høringen i forbindelse med hennes anke vil bli offentliggjort 15.mai 2002.

- Vi ønsker å få tusenvis av nordmenn til å sende en melding til presidenten i Nigeria med krav om å stoppe steiningen av Amina Laval, fortsetter Egenæs. - Ved å bruke mobilen og sende 'Sett fri' til 1960 blir man inkludert på en underskriftsliste som jevnlig skal faxes til presidentens kontor.

I slutten av april oppfordret Amnesty International Norge den norske regjeringen om å ta Amina Lavals sak opp med nigerianske mynigheter, slik de gjorde med Safiya Hussaini.

Bakgrunn

Denne saken er dessverre ikke enestående. En annen nigeriansk kvinne, Safiya Yakubi Husseini, ble i staten Sokoto i oktober 2001 dømt til døden ved steining for ekteskapsbrudd. Dommen ble anket, og etter massivt press fra internasjonalt hold ble Husseini frifunnet 25. mars 2002.

Siden januar 2000 har det sharia-baserte rettssystemet blitt innført i en rekke nordlige stater i Nigeria. Amnesty Internationals etterforskere på landet har i samarbeid med den nigerianske organisasjonen BOABAB Women’s Human Rights registrert et økende antall brudd på menneskerettighetene i disse statene som følge av den nye rettspraksisen.

Hva er henrettelse ved steining?

Henrettelsesmetode der steiner blir kastet på en person til han/hun er død. Personen bindes fast før henrettelsen, i noen tilfeller blir han/hun begravd til nakken. Dødsårsaken kan være skade på hjernen, eller en kombinasjon av skader. Da en person kan tåle alvorlige slag mot kroppen uten å miste bevisstheten, kan steining føre til en sakte og pinefull død. Metoden praktiseres fortsatt i noen islamske og afrikanske land.