Angrep på homofile i Irak

Amnesty International gjennomførte i 2009 en undersøkelse som viste at minst 60 homofile menn ble torturert og/eller drept bare i løpet av de fire første månedene av året.
Publisert: 9. aug 2010, kl. 13:42 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 14:24
Siden den amerikansk ledede invasjonen i 2003 er det kommet regelmessige rapporter om drap og angrep mot homofile menn.

FN har meldt at minst 12 personer er blitt drept på grunn av sin seksuelle orientering mellom oktober 2005 og mai 2006. I denne perioden ble det utstedt en fatwa mot homoseksuelle på websiden til Ayatollah Ali al-Sistani som oppfordret til drap på homofile.

Voldshandlinger mot homofile menn øker etter offentlige uttalelser fra enkelte religiøse ledere som fordømmer homofile.

I følge en rapport fra US State Department om menneskerettigheter i Irak beordret den sjia-muslimske lederen Muqtada al-Sadr i 2009 sin milits til å utrydde moralsk forfall i Irak.

I løpet av de første månedene av 2009 ble minst 25 unge gutter og menn drept i Bagdad på grunn av sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet. Mange av drapene skjedde i bydelen al-Sadr, en i all hovedsak sjia-muslimsk bydel. Ifølge rapporter var overgriperne ofte tilhengere av Moqtada al-Sadr. Ofrenes kropper ble dumpet i gatene. Mange av dem bar spor av grov tortur.

I løpet av de siste året har mange andre gutter og menn flyktet fra Irak etter å ha mottatt drapstrusler.

Aksjonèr for de homofiles rettigheter i Irak