Bilde
AKSJON

Guatemala: Hjalp voldtektsoffer, fikk drapstrusler- saken er avsluttet

Menneskerettighetsforkjemperen Norma Cruz leder en kvinneorganisajon som dokumenterer vold mot kvinner. Hun er i konstant fare for sitt liv på grunn av sitt arbeid. Krev at drapstruslene etterforskes og at de skyldige blir brakt for retten!
Publisert: 25. aug 2011, kl. 11:50 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken
Norma Cruz leder kvinneorganisasjonen Survivors' Foundation, i Guatemala City. Organisasjonen jobber med å dokumentere vold mot kvinner og driver også et krisesenter.

Norma Cruz har blitt utsatt for drapstrusler gjentatte ganger siden 2008, flere av hennes familiemedlemmer har også blitt truet på livet og trakassert.

Alle truslene fra mai 2009 er et resultat av organisasjonens bistand til en 14 år gammel jente som ble voldtatt. Jentas tante, som dekket advokatkostnadene hennes, ble funnet drept i 2008.

Amnestys krav
Amnesty krever at
  • myndighetene iverksetter en full etterforskning av drapstruslene
  • de skyldige blir funnet og stilt for retten
  • myndighetene må sørge for at menneskerettighetsforkjempere kan utføre sitt arbeid uten å bli utsatt for trusler eller trakassering
  • myndighetene setter fokus på arbeidet med å stanse vold mot kvinner

Hva kan du gjøre?
Du kan støtte Norma Cruz ved å
- signere aksjonen
- fortelle alle du kjenner om saken
- skape oppmerksomhet på nett og i media, på skolen, på jobben, og/eller på gaten.
- fortelle andre hva du har gjort i kommentarfeltet

Bli med å samle underskrifter!
Heng opp underskriftslisten for Norma Cruz på en felles oppslagstavle, legg listen i kantinen eller ta den med på møtet i idrettslaget i kveld.

OPPDATERING
Fredag 09.09.2011
Saken er avsluttet med positivt utvfall!

Mannen som stod bak drapstruslene mot Norma Cruz er blitt tiltalt og dømt! Han ble dømt til å betale en bot på 8000,- USD og risikerer en fengselsstraff på tre år om han ikke oppfyller dette.

Selv om straffen kan virke lav, er dette et stort fremskritt i arbeidet med å få etterforsket og dømt personer som truer og trakasserer menneskerettighetsforkjempere i Guatemala. Det viser at det nytter med internasjonalt press.

Takk til alle som sendte appeller. Vi fortsetter å følge saken til Norma Cruz fremover, og vil kreve at menneskerettighetsforkjempere får den nødvendige beskyttelse.

Torsdag 08.09.2011
Vi har i dag hatt et møte med guatemalas ambassadør i Norge, og overrakt han 18104 signaturer. Han lovte å ta dette videre med myndighetene i Guatemala. Vi fortsetter å følge saken.

Fredag 01.04.2011
Vi har idag sendt ytterligere 233 signaturer til statsadvokaten. Fortsett å spre aksjonen!

Tirsdag 22.02.2011
Norma Cruz har vært i kontakt med Amnesty og ønsket å takke alle som aksjonerer for henne. Hun forteller at den internasjonale oppmerksomheten har bidratt til at lokal media har satt søkelyset på hennes situasjon.

Hun er nå sikker på at myndighetene ikke vil ha noe annet valg enn å fortsette å tilby henne og familien hennes beskyttelse.

Det er dessverre ikke iverksatt noen etterforskning av drapstruslene enda. Fortsett å spre aksjonen!

Lic. María Encarnación Mejía de Contreras

Fiscal General de la República y Jefe del Ministerio Público

15ª Avenida 15-16, Zona 1, Barrio Gerona

Ciudad de Guatemala, GUATEMALA

Dear Attorney General / Estimado Sr. Fiscal General

I urge the Guatemalan authorities to carry out a swift, full and impartial investigation into the death threats against human rights defender Norma Cruz. In spite of her repeated calls for justice, no-one has been brought to account for these threats.

Scores of human rights defenders, trade unionists and social and political grassroots activists have been targeted in the last few years because of their legitimate work. Some of them have been killed. Others have been harassed or threatened with death.

Violence against women, including rape and killing, is a widespread problem in Guatemala. The Attorney General should ensure that investigations and prosecutions into these cases are conducted in a thorough and timely manner, in accordance with international standards and respecting the dignity of the victim and her family.

Yours sincerely,