Bilde
24. april 2020
AVLYST !!!
STED
Scandic Airport Hotel Gardermoen (NB: AVLYST)
PÅMELDING
Påmeldingen er steng, ettersom arrangementet er avlyst. Har du spørsmål, send epost til [email protected]
ARRANGERES AV
Amnesty Internationals ungdomsråd
Ungdomssamlingen er for alle i skolealder som ønsker å lære mer om menneskerettigheter og aktivisme. I 2020 er ungdomssamlingen rett før landsmøtet, og du kan være med på begge deler!
Publisert: 16. sep 2019, kl. 19:42 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:18

NB: Arrangementet er dessverre avlyst, grunnet situasjonen med Koronoa-viruset (COVID-19-pandemien). Informasjonen nedenfor gjelder derfor ikke lenger.

Større, sterkere og mer inkluderende!

Da Kumi Naidoo tok over som Amnesty Internationals internasjonale generalsekretær understreket han at verden har behov for et større, sterkere og mer inkluderende Amnesty for å takle verdens menneskerettighetsutfordringer. Det er denne visjonen som er temaet for landsmøtet 2020, og dermed også et utgangspunkt for ungdomssamlingen.

Visjon poengterte at menneskerettighetsbevegelsen og Amnesty må være mer inkluderende. Med andre ord, vi må omdefinere hva det betyr å kjempe for menneskerettigheter. Aktivister er ikke en smal gruppe. Aktivister kan komme fra alle samfunnssjikt - skoleelever, studenter, forretningsledere, lærere, medlemmer av trossamfunn eller politikken, og mye annet.

Det er spesielt viktig at Amnesty mobiliserer unge mennesker og viser at vi ønsker at ungdom skal utfordre autoriteter. Det må bli slutt på at ungdom fremstilles som naive idealister. Amnesty skal bidra til å skape unge ledere. Ikke morgendagens, men dagens unge ledere.

Kumi Naidoo med Greta Thunberg

Hvem er ungdomssamlingen for?

Ungdomssamlingen er åpen for alle ungdom i "skolealder", eller de som er med i en ungdomsgruppe. Det vil si at alle som deltar på ungdomssamlingen er primært mellom 13 og 19 år gamle.

Noen vil være helt nye, mens andre vil ha masse erfaring som aktivister. Det er en veldig god blanding, og du trenger ikke kunne noe som helst for å delta. Man kommer for å lære og å bli kjent med nye mennesker med felles interesser. Du kan finne oversikten over våre ungdomsgrupper her.

Du trenger ikke være medlem for å delta, men det er kun medlemmer som blir tilbudt reiserefusjon. Du kan bli medlem her. Amnesty vil også bestille overnatting for dem som har behov for det. Man deler da rom med andre ungdomsaktivister.

Et spennende program!

Hovedgjest på ungdomssamlingen er Hajer Sharief, en ung aktivist som har vært med å grunnlegge «Together we build it», en organisasjon som søker å promotere fred og sikkerhet i Libya. Sharief har tidligere blitt nominert til Nobels Fredspris, samt at hun er vinner av studentenes fredspris her i Norge, på bakgrunn av sitt arbeid for å inkludere ungdom og kvinner i fredsprosessen. Siden 2017 har hun hatt en aktiv rolle i FNs arbeid med å implementere to resolusjoner knyttet til kvinner og ungdoms deltakelse rundt fred og sikkerhet. Den unge menneskerettighetsaktivisten er et viktig talerør både på grasrotnivå i hjemlandet og på den store internasjonale arenaen. Hajer Sharief er med andre ord et navn å legge merke til.

Hajer Sharief

I tillegg til å høre om Sharief sin historie og menneskerettighetssituasjonen i krigsrammede Libya skal vi ha diskusjonsøvelser rundt ulike menneskerettslige temaer Amnesty jobber med og vi skal ha en rebus konkurranse. Programmet finner du nedenfor. Det er Amnesty Internationals ungdomsråd som er vertskap.

Lyst til å melde deg på?

Invitasjon til både ungdomssamlingen og landsmøtet blir sendt ut i begynnelsen av desember, så da er det bare å melde seg på det ene eller begge deler. Fristen for påmelding til begge er 20. mars.

Under 18 år: Samtykkeskjema

Dersom du er under 18 år gammel, må du levere samtykkeskjema (se vedlegg nedenfor), signert av foresatte, til ungdomskoordinator Frank Conde Tangberg ([email protected]) innen fredag 20. mars. Du kan også spørre Frank om alt annet om ungdomssamlingen.

Program ungdomssamlingen

Samtykkeskjema for deltakere under 18

Visste du at...
Landsmøtet starter rett at ungdomssamlingen er ferdig?

OPPDATERING: Landsmøtet er også avlyst, dessverre.

Landsmøtet arrangeres 24. til 26. april på Scandic Oslo Airport hotell. Landsmøtet er det årlige høydepunktet for organisasjonen vår, der vi samler medlemmer fra hele landet og staker opp veien sammen.

Du kan lese mer og melde deg på landsmøtet her.

English-speaker? (A short summary for you)

The Youth Gathering is an event for all youth that are member of a youth group and/or are aged between 13 and 19 years of age. It does not matter whether this is your first Amnesty event or if you're an experienced activist. We accommodate for everyone at all levels. The program will combine exciting guests, creative workshops and human rights education with lots of great people.

If you don't speak Norwegian, you will still be able to participate. Unfortunately, the Youth Gathering will not have professional interpretation (which the following General Assembly DOES have), but it is likely that big chunks of the program will be in English. We will also make sure that other participants provide "whisper interpretation" in the back of the room. That has worked well previously. Most other participants also speak English very well so it creates an inclusive atmosphere!

Sign up by the 20th of March. You don't have to be a member to participate at the Youth Gathering, but only members get a travel refund. You can sign up as a member here. If you need accommodation, Amnesty can provide it. If you're under the age of 18, you have to have a parent or guardian sign the consent form below and return it to Frank Tangberg at [email protected]

Consent form for underaged participants

Did you know...
that Amnesty's Annual General Meeting starts right after the youth gathering?

Unfortunately, the Annual Genneral Meeting (AGM) is also cancelled.

Amnesty's Annual General Meeting takes place from the 24th to 26th of April at Scandic Oslo Airport Hotel near Gardermoen. It's the highlight of our organisation where members from all over the country meet and decide on the path forward together.