Bilde
Grensen 3, Oslo
ARRANGERES AV
Amnesty Internationals ungdomsråd
Ungdom fra hele Norge samles i Oslo for å lære mer om situasjonen til unge menneskerettighetsforkjempere. Er du opptatt av tematikken, har lyst til å møte spennende mennesker og vil lære mer om aktivisme så er dette samlingen for deg.
Publisert: 16. sep 2019, kl. 19:29 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:18
Unge menneskerettighetsforkjempere

Ungdom over hele verden bruker stemmen sin for å kreve endringer i samfunnet. Malala Yousafzai gav nesten livet sitt i kampen for unge jenters rett til utdanning. Ahed Tamimi ble frarøvet sin frihet etter å ha kjempet mot overgrep mot palestinerne fra det israelske militæret, og det samme gjorde Joshua Wong etter å ha kjempet for demokrati i Hong Kong. I Norge har ungdom engasjert seg mot tvangsreturer til Afghanistan og mot negativ sosial kontroll. Ikke minst har Greta Thunberg og Fridays For Future mobilisert enormt over hele verden for å stanse de menneskeskapte klimaeendringene. Ungdoms engasjement vekker sinne hos noen, mens Amnesty International jobber både med og for ungdom.

Møt Taibeh Abbasi

Én av menneskene du får møte på ungdomssamlingen er Taibeh Abbasi. Hun ble født i Iran etter at foreldrene hadde flyktet fra Afghanistan i 1998 da landet var styrt av Taliban. I 2012 flyktet familien til Norge hvor de fikk opphold som flyktninger. I 2014 snudde norske myndigheter som mener det er trygt å returnere familien til Kabul. 17. juni i år ble familien deportert. Heldigvis ble deportasjonen stanset underveis, mens familien befant seg i Tyrkia. Familien er nå i Norge, og på ungdomssamlingen kan du få vite mer om Taibeh og familiens situasjon.

Taibeh Abbasi

Skriv for liv - møt Séan!

Ungdomssamlingen finner sted i starten av kampanjeperioden for den årlige "Skriv for liv"-kampanjen. Amnesty International velger hvert år enkeltsaker som det arbeides intenst med over hele verden i november og desember. Kort sagt tar kampanjen i bruk Amnesty sin tradisjonelle aksjonsmetode - brevskriving - for å uttrykke solidaritet med dem som får rettighetene sine brutt og for å protestere på deres vegne ovenfor myndighetene. I årets "Skriv for liv" er alle Amnesty jobber for ungdommer, og dere skal få møte Séan Binder.

Sarah Mardini og Seán Binder