Syria: 190 politiske fanger er løslatt

Syria har løslatt 190 poliltiske fanger, men hundrevis sitter fremdeles fengslet
Publisert: 8. nov 2005, kl. 08:29 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:50

I forbindelse med feiringen av den muslimske høytiden 'Eid har presidenten gitt et amnesti, og den syriske regjering har besluttet å løslate 190 politiske fanger. Amnesty International er glad for denne beslutningen. Det dreier seg om personer som har vært samvittighetsfanger i mange år, som Amnesty International har bedt om løslatelse for, og om politiske fanger som er dømt etter rettssaker som ikke holder internasjonal standard for rettferdig rettergang.

Må løslate alle

Amnesty International har overfor den syriske regjering gitt uttrykk for glede over løslatelsene, men vi ber samtidig innstendig om at regjeringen løslater alle de andre samvittighetsfangene, og vi ber dem sørge for at alle politiske fanger enten får en rettferdig rettergang eller blir løslatt. Mange hundre mennesker holdes fremdeles som politiske fanger. Blant disse finner vi både samvittighetsfanger, folk som er fengslet uten rettssak og fanger som soner dommer idømt etter svært lemfeldige retterganger. Amnesty International ber også syriske myndigheter om å redegjøre for de mange hundre syriske og utenlandske borgere som har "forsvunnet" i de syriske sikkerhetsstyrkenes varetekt. Organisasjonen er svært bekymret for deres sikkerhet.

Blant de som er løslatt etter ordre fra president Bashar al-Assads ordre er legen 'Abd al-'Aziz al-Khayyir som har sittet fengslet siden februar 1992. Før rettsssaken i august 1995 satt han i varektekt i tre år, og han ble dømt i en urettferdig rettergang til 22 års fengsel for medlemsskap i Kommunistpartiet (Party for Communist Action). I fengselet har han brukt sin medisinske kompetanse til å behandle syke fanger.

Darya-gruppen

Også de fire gjenværende samvittighetsfangene fra den fredlige Darya-gruppen ble løslatt: Haytehem Muhammed Yasin al-Hamwi, Muhammed Khaled Shehada, Yahya Taha Sharabajee og Mu'atez Muhammed Zuheyer Murad var blant de 22 personene som ble arrestert i mai 2003 etter å ha deltatt i et stille demonstrassjonstog i Darya mot den USA-ledete invasjonen av Irak. Darya-gruppen besto av enkeltpersoner knyttet sammen i et løst nettverk. Inspirert av islam og av ikke-voldelig handling formådde gruppen å etablere et gratis bibliotek; de holdt gatene rene og forsøkte å overtale folk til å avstå fra bestikkelser og å røyke amerikanske sigaretter. De ble alle dømt av en hemmelig militærdomstol; Muhammed Shehade og Mu'atez Murad til tre års fengsel, og Haythem al-Hamwi og Yahy Sharabajee til fire års fengsel for å ha "forsøkt å danne en religiøs organisasjon, delaktighet i ikke tillatte sosiale handlinger og deltaglese i ikke tillatt religiøs og intellektuell undervisning". Rettssakene holdt ikke internasjonal standard for rettferdig rettergang.

Det muslimske brorskapet

Menneskerettighetsadvokaten Muhammad Ra'dun som leder den arabiske menneskerettighetsorganisasjonen i Syria (AOHR-S) var blant de løslatte. Han har sittet fengslet siden 22. mai 2005, tilsynelatende for å ha påpekt menneskerettighetsovergrep i Syria. 'Ali al'Abdullah ble også løslatt. Han har sittet internert siden 15. mai 2005 fordi han uken før hadde lest opp en støtteerklæring for en leder av det forbudte partiet Det muslimske brorskapet og dømt til eksil. Dette skjedde i det forbudte Jamal al-Atassi Forum som da var stengt av myndighetene.

Ifølge informasjon fra menneskerettighetsadvokater og forkjempere i Syria og Libanon skal det blant de løslatte være 101 personer knyttet til Det muslimske brorskapet, 20 personer fra palestinske organisasjoner, 20 medlemmer fra det demokratisk-sosialistiske arabiske Ba'th partiet, 6 medlemmer av Hizb ul-Tahrir (det islamske frigjøringspartiet), 6 personer dømt for "spionasje" - av dem var minst to libanesere, samt personer som var knyttet til andre islamske organisasjoner.

Mange "forsvunne"

Det er uklart hvor mange samvittighetsfanger og politiske fanger som egentlig holdes fengslet i Syria, men det antas at det dreier seg om hundrevis av personer. I tillegg har mange hundre opposisjonelle, både syrere og utlendiger, "forsvunnet" i sikkerhetsstyrkenes varetekt.

Blant dem som fortsatt sitter fengslet som samvittighetsfanger er den kurdiske studenten Mas'oud Hamid, Nizar Ristnawi som er medlem av AOHR-S, advokaten Riad Drar, samt de seks gjenværende "Damaskus Spring-fangene" som ble arrestert i 2001 under myndighetenes angrep på reformbevegelsen i landet. De er 'Aref Dalilah, Riad Seif, Mamun al-Humsi, Walid al-Bunni, Habib 'Isa og Fawwaz Tello. Amnesty Itnernational vil fortsette å be om deres umiddelbare og betingelsesløse løslatelse. Organsiasjonen vil også henstille til de syriske myndigheter om så fort som mulig å implementre nødvendige reformer i justissektoren, samt å innskrenke sikkerhetsstyrkenes myndighet.