Bilde

Solidaritetskort

BESTILL KORT

Indicates required field

Bestill ditt digitale kort (250 kr) her. Du mottar kortet på e-post.

Slik behandler vi dine personopplysninger.

Har du lyst til å sende en hilsen til noen du savner? Gi et solidaritetskort fra Amnesty.

Denne våren ble litt annerledes enn forventet. Men heldigvis finnes det mange måter vi kan være sammen - også på avstand.

Gi et solidaritetskort til noen du er glad i.

Da gir du også beskyttelse til menneskene som trenger det mest. Støtten vil styrke menneskerettighetene verden over.

Slik ser kortet ut:

Solidaritet er viktigere enn noen gang.

For det er i krisetider som dette at sårbare grupper blir ekstra utsatt for overgrep. Vi har allerede sett tilfeller av at fremmedfrykt og rasisme øker mot enkelte grupper. I tillegg blir det enklere for mange å utnytte makten sin når hele verden ser en annen vei.

Amnesty følger med på myndigheter verden over nøye, med fokus på fire områder:

1. Retten til helsehjelp

Det er en menneskerett for alle å få helsehjelp og beskyttelse mot koronaviruset.

2. Maktmisbruk

Ingen nye lover skal gir for mye makt til myndighetene. De må også være tidsavgrenset og avsluttes i det denne krisen tar slutt.

3. Overvåking av innbyggere

Vi følger nøye med på myndigheter utfører teknologisk overvåkning av innbyggere. Mange land, deriblant Norge, er i gang med å overvåke befolkningen gjennom mobiltelefoner, under forutsetning av å kartlegge smitte. Her er det åpenbare muligheter for myndigheter til å bryte helt sentrale menneskerettigheter.

4. Vold og rasisme

Svært mange mennesker utsettes nå for grov trakassering og vold. Årsaken er ofte et hat mot folk med asiatisk utseende, fordi viruset ser ut til å stamme fra Kina. Amnesty følger med over hele kloden for å sikre at ingen utsettes for rasisme eller diskriminering.

MER OM KORONAKRISEN