Vis solidaritet med Pride-markeringen i Ankara og krev at paraden gjennomføres uten begrensninger den 10. mai!

Denne aksjonsveiledningen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

Viktig oppdatering: rektoren på Universitet har forbudt studentenes Pride-marsj - vi må reagere nå!

Vi har mottatt urovekkende og presserende nyheter fra Ankara der studentene på Middle Eastern University skulle arrangere Pride på fredag, den 10. mai. Rektoren på universitetet har informert studentene om at de ikke får lov til å gjennomføre arrangementet sitt likevel.

Selv om et generelt forbud mot LHBT-arrangementer i Ankara ble opphevet i april, påstår rektoren ovenfor studentene at forbudet fortsatt gjelder. For å håndheve forbudet har han annonsert at kun studenter og ansatte vil ha adgang til campus 9. og 10. mai og at det vil være økt sikkerhet ved inngangsportene, i samarbeid med sikkerhetsdirektoratet i Ankara.

Det betyr at vi nå har 48 timer på oss for å få ham til å endre mening – og det kan vi klare om vi bare er mange nok som reagerer samtidig!
I fjor hadde rektor Prof. Kök forbudt Pride-marsjen, men måtte gi seg på grunn av internasjonalt press. Det betyr at han kan endre mening igjen.

Hva kan du gjøre?

Send e-post

Send epost til rektoren på universitet og krev at studentene får arrangere Pride. E-postadressene hans er: [email protected] og [email protected]

Her er forslag til tekst:

Dear Prof Mustafa Verşan Kök,

I am writing to urge you to ensure that LGBTI students and their allies at your university are able to celebrate Pride on METU campus as planned on 10 May.

Last year, METU students who wanted to celebrate LGBTI Pride were faced with uncertainty and the threat of police intervention. In the event, they marched peacefully.

As you are aware, the right to peaceful assembly is a fundamental human right that cannot be denied arbitrarily. It is a right protected under international human rights law.

Now that the unlawful blanket ban on all LGBTI events in Ankara has been lifted, I look forward to hearing that METU students who want to celebrate LGBTI pride have your full support and protection on 10 May. It’s their right to march and enjoy the pride.

Yours sincerely,

Sosiale medier

Skap oppmerksomhet og vis verden hva du står for ved å gi støtte til studentene i Ankara i sosiale medier. Det kan du gjøre ved å sende meldinger på sosiale medier til @odtulgbti med hashtaggene #METUinColor, #BringBackTheRainbow, #åElskeErEnMenneskerett

Forslag til meldinger:

Les mer om hvordan du kan markere Pride med Amnesty her

Bakgrunn

I november 2017 innførte guvernøren i Tyrkias hovedstad Ankara et forbud mot å gjennomføre offentlige arrangementer som omhandlet lesbiske, homofile, biseksuelle, transseksuelle (LHBT)-personer og deres rettigheter.

Blant mange offisielle LHBT studentforeninger ved forskjellige universiteter i Ankara var det bare studenter ved Middle East Technical University (METU) som forsøkte å fortsette å organisere offentlige arrangementer og demonstrasjoner under forbudet. Da METU-studentene forsøkte å holde en Pride marsj i mai 2018 under slagordet "Ban All Bans", ønsket ikke universitetet at marsjen skulle finne sted ute på campus-området, men tilbød i stedet lukkede steder som auditorier og konferansesenteret. Studentene lyktes likevel i å gjennomføre en offentlig Pride-marsj, og som en reaksjon startet universitetet disiplinære tiltak mot 28 studenter som hadde deltatt i marsjen.

I april 2019 opphevet en domstol i Ankara omsider forbudet mot LHBT-arrangementer i Tyrkias hovedstad. Domstolen understreket at myndighetene har plikt til å beskytte fredelige forsamlinger og arrangementer, selv om det er bekymringer for at disse kan provosere reaksjoner, fremfor å bare forby dem.

Selv om forbudet nå er opphevet merker fortsatt Ankaras LHBT-bevegelse skadene det 16 måneder lange forbudet forårsaket. Forbudet har bidratt til ytterligere marginalisering av LHBT-personer og til økt stigmatisering og homofobi.

METU-studentene har annonsert at årets Ankara Pride skal gjennomføres den 10. mai på universitetsområdet, og det er viktig at vi viser solidaritet og støtte fra hele verden, og kreve at Pride-marsjen gjennomføres uten begrensninger slik at det sendes en positiv melding til andre LHBT-organisasjoner i byen om at det nå er trygt å gjenoppta offentlige arrangementer.

Solidaritetsmuligheter - vis verden hva du står for

Det viktigste dere kan gjøre for studentene i Ankara er å vise dem offentlig støtte gjennom å sende dem solidaritetsmeldinger frem til Ankara Pride skal gjennomføres den 10. mai.

Det kan dere gjøre ved å sende meldinger på sosiale medier til @odtulgbti med hashtaggene #METUinColor, #BringBackTheRainbow, #åElskeErEnMenneskerett,

Her er to forslag til meldinger:

Ta bilder til solidaritetsmeldingene!

Ta bilder av to hender som holder armbånd og del i solidaritet med studentene i Ankara. Merk bildene med hashtaggene #METUinColor, #BringBackTheRainbow, #ÅelskeErEnMenneskerett, #AmnestyAction

Skriv solidaritetsbrev

Bruk møter eller en stand til å samle fysiske solidaritetshilsener til studentene fra METU i Ankara. Bruk gjerne fargeark og pynt med regnbuer, glitter og annet gøy. Solidaritetshilsene skal overrekkes til studenter fra Ankara som kommer til Norge for å delta i Oslo-Pride i juni, så det er det fint om vi får inn mange kort og brev!

Forslag til hilsener:

• Thank you for being brave and standing up for LGBT-rights when no one else dares to!
  • Bring back the rainbow to Ankara!
  • We support Ankara Pride - from Oslo with love

Appeller

Dere kan signere Amnestys internasjonale aksjon til støtte for studentene i Ankara her. Hvis dere vil samle signaturer på stand er det fint om dere gjør det digitalt, rett i aksjonen vi har lenket til, da det er kort tid til marsjen skal finne sted.