Skriv for liv: Åpner Amnesty-rom på Lillehammer

Fra og med tirsdag kan du overnatte på et rom med Amnesty som tema.
Publisert: 28. nov 2014, kl. 12:08 | Sist oppdatert: 1. des 2014, kl. 10:51
Tirsdag 2. desember kl. 18.00 lanseres Amnesty-rommet på Lillehammer vandrerhjem Stasjonen. Rommet, som er designet i Amnesty-tema, er dekorert med bilder, plakater og puter i forbindelse med Amnestys Skriv for liv-kampanje. Målet er å inspirere overnattingsgjester til å skrive brev til samvittighetsfanger.

I tillegg til temarommet vil det lanseres et eget Amnesty-bord i kafeen på vandrerhjemmet. Under lanseringen vil det være en rekke musikalske og kunstneriske innslag (se program nederst i saken).

Under lanseringen kommer blant annet Mansur Rajih for å lese dikt om brevet han fikk fra Amnesty-støttespillere da han satt fengslet og dødsdømt i Jemen. Rajihs bilde er også å finne på veggen i Amnesty-rommet.

Gir en fast sum til Amnesty

Rommet er ikke det første av sitt slag, og vandrerhjemmet utsmykker flere av sine rom med ulike tema. Leger Uten Grenser har blant annet et eget overnattingsrom.

- Lanseringen er i tråd med hvordan vi fungerer som vandrerhjem. Det er en del av vår formålsparagraf at vi skal knytte internasjonale bånd, og skape åpenhet på tvers av kulturer, sier vert på Lillehammer Vandrerhjem Stasjonen, Geir Evensen.

Evensen håper at rommet kan være med på å sette fokus på et viktig tema.

- Vi håper at rommet kan være med å engasjere både gjestene og våre ansatte til å bry seg og tenke på andres livssituasjon. I tillegg har vi besluttet at en fast sum av inntektene fra rommet skal gå direkte til Amnestys arbeid.

- En spennende utfordring

Skaperne bak designet, Alma Ednes og Ina Tin i Amnesty, har tro på at ideen om å kle et hotellrom i Amnesty-design vil spre seg.

- Amnesty er stolte av Skriv for liv-rommet på Vandrerhjemmet i Lillehammer som antakelig er verdens første Amnesty-hotellrom. Det er også en utradisjonell og morsom måte å spre kunnskapen om Amnestys arbeid på til nye grupper, sier Alma Ednes og Ina Tin i Amnesty som har stått bak designet.

- Det har vært en spennende utfordring å skape rommet i Amnestys bilde, sier Ednes og Tin.

Vargstad videregående skole og formingslærer Anne Lise Johnsen har sammen med elever designet og produsert alle putene med tema regnbuen og budskapet "Å elske er en menneskerett".

Program (se Facebook-event her):
  • Musikalske innslag ved de lokale musikerne Carol og Thor Kvande
  • Samtale med Mansur Rajih om hans historie og betydningen av å motta brev i fengsel
  • Diktlesing av Mansur Rajih. Lokal Amnesty-aktivist Randi Skeie leser de norske gjendiktningene
  • Skriv for liv: Skrivekafé med fokus på Liu Ping, som fyller 50 år samme dag.
Det vil bli servert kaker og kaffe/te.