Russland: Ny menneskerettighetsforkjemper drept

Amnesty International fordømmer på det sterkeste drapet på Natalia Estemirova, en ledende menneskerettighetsaktivist i Nord-Kaukasus, og en god venn og kollega av Amnesty International gjennom mange år.
Publisert: 16. jul 2009, kl. 11:56 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:02

- Natalia var en modig og inspirerende person som utrettelig forsvarte menneskerettighetene til utsatte personer i Nord-Kaukasus. Amnesty International er rystet over nyheten om dette drapet og uttrykker vår dypeste sympati med familien til Natalia Estemirova, sier Patricia Kaatee, politisk rådgiver i Amnesty International Norge.

Natalia Estemirova var en av lederne til menneskerettighetsorganisasjonen Memorial i Groznyj, Tsjetsjenia. Natalia Estemirova har dokumentert omfattende brudd på menneskerettighetene i Nord-Kaukasus, inkludert tvungne bortføringer, utenomrettslige henrettelser, tortur og mishandling siden begynnelsen av den andre Tsjetsjenia-krigen i 2000.

- Drapet på Natalia Estemirova er en konsekvens av at alvorlige overgrep og

brudd på menneskerettigheter i Nord-Kaukasus fortsetter med full straffefrihet. Det er de russiske og tsjetsjenske myndighetene som har ansvaret her, påpeker Kaatee.

Natalia Estemirova ble dratt inn i en hvit bil og bortført onsdag morgen kl 08.30 lokal tid. I følge vitnene i saken klarte Natalia å skrike ut at hun ble bortført. Senere onsdag kunngjorde det russiske nyhetsbyrået Itar-TASS at den døde kroppen hennes var funnet i Tsjetsjenias naborepublikk Ingusetia. Ingen har tatt på seg ansvaret for ugjerningen, men hennes kolleger tror hun ble drept på grunn av sitt menneskerettighetsengasjement.

- Drapet på Natalia Estemirova er enda et forsøk på å bringe meningsmotstandere til taushet og å kneble sivilsamfunnet i Russland. Nasjonale og regionale myndigheter i Russland må entydig ta avstand fra drapet, og iverksette en grundig og uavhengig etterforskning som sikrer at de som har beordret og utført dette drapet blir stilt til ansvar for ugjerningen, understreker Kaatee.

Drapet på Natalia Estemirova belyser igjen de farlige forholdene som menneskerettighetsforkjempere i Russland lever under. Tidligere i år ble advokaten Stanislav Markelov og journalisten Anastasia Baburova drept i Moskva. Akkurat som Natalia var også disse venner og kolleger av journalisten Anna Politkovskaya, som ble skutt utenfor sin egen leilighet i oktober 2006.

- De omfattende overgrepene som foregår i Russland, spesielt i Nord-Kaukasus, kan ikke lenger overses. Modige journalister, advokater og menneskerettighetsaktivister som fortsetter å dokumentere overgrepene i regionen trenger beskyttelse, avslutter Patricia Kaatee.

Amnesty International intervjuet Natalia Estemirova i fjor høst.

Tidligere denne måneden offentliggjorde Amnesty International rapporten Rule without law: Human rights violations in the North Caucasus. Her dokumenterer organisasjonen hvordan overgrepene mot sivilbefolkningen i Tsjetsjenia fortsetter, og ber myndighetene om å sikre at alle overgrep og brudd på menneskerettighetene blir etterforsket og straffet. Lenke til rapporten her