Rørende utdeling av menneskerettighetspris til Mansur Rajih

Da Mansur Rajih mottok menneskerettighetsprisen for Nord Jæren regionen 2010 takket han for at han gjennom pristildelingen fikk ekstra motivasjon til å fortsette som aktivist på menneskerettighetenes vegne. Les den sterke takketalen til Mansur Rajih:
Publisert: 26. nov 2010, kl. 13:16 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 10:53
Sammen for en mer human verden

Offeret er alltid opptatt av at omverdenen ikke glemmer ham, offeret er alltid opptatt av å ikke være alene, om å ikke måtte forsette alene i kampen mot bøddelen.

Denne prisen fra Sola kommune er bevis for at lyden av offeret blir hørt. Og bevis på at viljen til å forsvare menneskerettigheter ikke lenger er noe som angår en håndfull mennesker i det stille…

Forsvaret av menneskerettighetene er blitt en daglig kamp, hver dag, en voksende og hellig streben der målet er å vekke alle menneskers oppmerksomhet, alle menneskers kampvilje. Sola kommune er en del av det offisielle Norge, og derfor er denne prisen viktig. Forsvaret og kampen for menneskerettigheter er et offentlig ansvar, og Sola kommunes pris er et bevis på det.

Vi må komme dit at det er de som bryter menneskerettighetene som står alene, ikke ofrene. Vi må derfor styrke vår evne til å være modige, verdsette det å kritisere, tørre å snakke høyt om rett og galt, om allmenne verdier, om hvem vi er – som mennesker. Menneskerettighetene må ha vedvarende fokus. Derfor er denne prisen viktig. Derfor er jeg stolt over å ha mottatt den.

Takk for at dere gir meg denne ekstra motivasjonen til å fortsette som aktivist på menneskerettighetenes vegne, for vår alles rett til å leve fritt, selvstendig og anstendig – uansett hvor man hører hjemme i verden.

Takk.

Stavangers fribyforfatter Mansur Rajih er tildelt menneskerettighetsprisen for Nord Jæren regionen 2010. Han har fått prisen for sin utrettelige kamp for menneskerettighetene.