Ny meningsmåling: Et fyrtårn mot tortur

Norge ligger svært godt an på holdninger mot tortur. Det viser en fersk meningsmåling fra Amnesty.
Publisert: 26. jun 2015, kl. 06:20 | Sist oppdatert: 26. jun 2015, kl. 09:55
- Menneskerettigheter er sterkt forankret i det vi i Norge oppfatter som grunnleggende verdier, sier Gerald Kador Folkvord, politisk rådgiver i Amnesty International Norge.

96% er helt eller delvis enige i at det er helt nødvendig at vi har klare regler mot tortur. Folkvord forteller at i Norge er det likestilte samfunnet veldig viktig, nordmenn føler at alle skal ha de samme rettighetene og at dette er noe alle må bidra til. Alle har det bedre, hvis alle har det bra. Det mener Folkvord er en god beskrivelse av det norske folks verdier.

- Norge spiller en kjempeviktig rolle som et eksempel på hvordan et samfunn blir når menneskerettighetene er respektert og er en del av felleskapets forståelse av hvordan det skal være, sier han.

Fortsatt en jobb å gjøre

Men på spørsmålet om det i noen tilfeller kan være nødvendig og akseptabelt å bruke tortur for å få frem informasjon som kan beskytte offentligheten er 1 av 5 er helt eller delvis enig. Folkvord trekker frem at de som er mest tilbøyelige til å svare ja på dette spørsmålet, er de yngre som blir påvirket gjennom populærkulturen med media og voldelige videospill.

- Vi har fortsatt en jobb å gjøre for å vise hvorfor menneskerettigheter aldri står i veien for sikkerhet, men er en forutsetning for sikkerhet, sier Folkvord.

- Norge er et veldig fredelig land og det er klart at selv om vi i dag er veldig fornøyd med det norske folks holdninger, så betyr ikke dette at vi nå kan slappe av.

Høy tillit til politiet

92% er trygge på at de ikke ville blitt torturert hvis de skulle bli arrestert i Norge, og Folkvord roser den norske stat som tar menneskerettigheter på alvor.

Han forteller at nordmenn har stor respekt for myndighetene og spesielt gode holdninger mot politiet. Tillit til staten og de som skal sørge for sikkerhet er det beste utgangspunktet for et trygt samfunn, mener Folkvord.

- Det er veldig høy bevissthet i norsk politi at menneskerettigheter er grunnleggende verdier som skal beskyttes, samtidig som det er en så liten aksept for tortur at staten ikke kan tillate det, sier Folkvord.

Aktiv i kampen mot tortur

Norges gode holdninger gjenspeiler seg i utenrikspolitikken. Folkvord viser til at Norge i FN-sammenheng ofte er i spissen for å forsvare og styrke prinsippet om at tortur aldri skal godtas.

- Norge er internasjonalt en viktig aktør i kampen mot tortur, i kampen for å forbedre vernet mot tortur, sier han.

I Frankrike, Storbritannia og flere andre europeiske land ser vi en skummel utvikling, forteller Folkvord videre. Han mener Norge har et veldig godt utgangspunkt som vil fungere i andre land, og han oppfordrer nordmenn til å hjelpe til.

- Norske myndigheter har en sterk utgangsposisjon og Norge må spille en viktig rolle i europeisk sammenheng for å tydelig vise at den beste måten å sørge for trygghet er å sørge for at folk føler seg trygge, sier Folkvord.

RESULTATENE FRA MENINGSMÅLINGEN

Jeg er trygg på at jeg ikke vil bli torturert hvis jeg skulle bli arrestert i Norge
  • Helt enig 72%
  • Delvis enig 21%