Ny dato for Amnesty i Norges landsmøte

På grunn av situasjonen med Korona-viruset ble Amnesty i Norges landsmøte, som skulle vært gjennomført 24. til 26. april, avlyst. Nå har styret bestemt at det blir nytt landsmøte lørdag 17. oktober, enten fysisk eller digitalt.
DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Publisert: 18. Mar 2020, kl. 08:38 | Sist oppdatert: 7. Mai 2020, kl. 10:42

For information in english click here

Amnesty i Norges styre har bestemt at landsmøtet skal gjennomføres 17. oktober 2020. På grunn av usikkerheten rundt smittevernstiltak vil vi komme tilbake til om møtet gjennomføres fysisk eller digitalt.

Møtet vil uansett være begrenset til en dag og vil ta for seg de viktigste oppgavene til landsmøtet. Detaljer om hva det vil innebære av program vil bli informert om senere, men det vil minimum være det som står listet i Forretningsorden for landsmøtet.

Det er viktig å være klar over at selv om du var påmeldt landsmøtet i april, så må du melde deg på landsmøtet på nytt. Påmelding blir tilgjengelig snart.

For mer informasjon, se spørsmål og svar nederst på siden, eller kontakt [email protected]

Her er informasjonen som ble sendt ut da landsmøtet 24. til 26. april ble avlyst

Vi håper at dette er en utsettelse til høsten 2020, men det vet vi ikke med sikkerhet før vi ser hvordan situasjonen utvikler seg fremover. Dette er en tid hvor alle må ta et samfunnsansvar for å hindre videre spredning av viruset. Vi håper og tror at alle Amnesty-medlemmer er med på den dugnaden.

Denne avgjørelsen er tatt etter Vedtektene i Amnesty i Norge §5 som tilsier at «Hvis det foreligger ekstraordinære omstendigheter som gjør det strengt nødvendig å flytte det ordinære landsmøtet, kan styret gjøre dette etter å ha gjennomført en rådgivende konsultasjon med medlemmene». Situasjonen vi er i for øyeblikket regnes uten tvil som en ekstraordinær omstendighet. Valgkomiteen er konsultert, og har gitt følgende anbefaling: «Vår anbefaling er at perioden for det sittende styret forlenges og at valget utsettes til det kan arrangeres et noenlunde ordinært valg til høsten». Samtidig må vi overholde reglene nedsatt av Ullensaker kommune der landsmøtet skulle avholdes, som forbyr administrative møter og sosiale arrangementer med mer enn tre personer.

Vi synes dette er fryktelig trist da vi hadde gledet oss til en viktig og begivenhetsrik helg sammen med dere alle. Vi håper og tror dere forstår avgjørelsen som er tatt, og at dere stiller opp igjen når vi får arrangert et nytt landsmøte når det er forsvarlig. Vi gleder oss til å samles igjen på andre siden av dette. Ta vare på hverandre i mellomtiden.

Vi forstår veldig godt at du har mange spørsmål rundt denne situasjonen, både på dine egne vegne og på vegne av medlemsdemokratiet i Amnesty. Under har vi prøvd å besvare de fleste spørsmålene vi tror du vil ha, men er det noe mer du lurer på er det bare å sende sekretariatet en epost til [email protected].

Lyst til å gjøre en ekstra frivillig innsats i disse tider? Vi oppfordrer alle som har mulighet og ønske om å gjøre en frivillig innsats i forbindelse med koronaepidemien til å kontakte sin kommune for ytterligere informasjon.

Spørsmål og svar

Det blir dessverre ikke ungdomssamling i forbindelse med landsmøtet i 2020, men vi gleder oss til å møte dere alle sammen på landsmøtet 17. oktober, og igjen på samlinger i 2021.

Nei, du må melde deg på landsmøtet på nytt når vi sender ut ny invitasjon for landsmøtet 17. oktober.

Ja. Alle som har meldt seg på landsmøtet og som har betalt deltakeravgiften vil få denne returnert. Dette vil skje automatisk og du trenger ikke gjøre noe spesielt selv. Om du mot formodning ikke har mottatt deltakeravgiften i retur innen 1. april ber vi deg ta kontakt med medlemsservice på [email protected]

Vi ber deg om å først ta kontakt med ditt reiseselskap (flyselskap, VY eller annet sted du har bestilt billettene dine) for å høre hva du kan få i refusjon etter avbestillingsvilkårene hos dem. Om du ikke får reisen refundert den veien ber vi deg ta kontakt med ditt reiseforsikringsselskap og søk om erstatning.

Får du ikke pengene for reise refundert på annet vis vil Amnesty refundere de fullstendige reisekostnadene dine inkludert egenandel, opp til maksimum-grensen satt for reise til landsmøtet. Vi ber da om at du fyller ut reiserefusjonsskjema som ligger tilgjengelig nederst på hjemmesiden for landsmøtet. I tillegg ber vi deg legge ved din dialog med reiseselskap og forsikringsselskap som viser at reisen er avbestilt og at du ikke får reisen refundert på annet vis, eller skjermbilder som viser det samme, med en skriftlig forklaring på hvorfor dine billetter ikke blir refundert.

Vi ber om at dette sendes til [email protected] innen 15. mai. Skulle din behandling av søknad om erstatning ta så lang tid at du ikke kan overholde fristen ber vi deg ta kontakt med regnskapsavdelingen likevel og informere om dette.

Amnesty dekker ikke overnatting i forbindelse med landsmøtet og vil heller ikke kunne refundere eventuelle kostander knyttet til avbestilling av hotell e.l. Ta kontakt med det aktuelle overnattingsstedet eller ditt reiseforsikringsselskap for refusjon.

Det blir nytt landsmøte lørdag 17. oktober. Dette møtet blir enten fysisk eller digitalt, avhengig av situasjonen i samfunnet på den tiden.

Mye av det praktiske rundt dette møtet er ikke avklart enda, så alt av informasjon, invitasjon og lignende vil komme nærmere tiden.

Landsmøtets viktigste oppgave er å velge styret og i år er halve styret, inkludert leder og nestleder på valg. Etter dialog med valgkomiteen har det blitt bestemt at dagens styre fortsetter frem til vi får gjennomført et valg, lørdag 17. oktober 2020.

Valgkomiteen skriver følgende: Vår anbefaling er at perioden for det sittende styret forlenges og at valget utsettes til det kan arrangeres et noenlunde ordinært valg til høsten.

Spørsmål om kandidater til styret kan rettes til valgkomiteen.

Arbeidet med Amnesty i Norges strategi fra 2021 er blitt utsatt på grunn av situasjonen med korona-viruset. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om dette i forkant av landsmøtet 17. oktober.

Alle innsendte vedtaksforslag og forslag til vedtektsendringer er blitt satt på hold. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om hva som skjer med innsendte forslag i god tid før landsmøtet 17. oktober.

Da er det bare å ta kontakt med sekretariatet på epost [email protected] eller medlemmene av styret i Amnesty i Norge.