Luksusboliger i Nairobi til salgs på finn.no

I disse dager ligger prosjekterte luksusboliger i Nairobi ute til salgs på finn.no. Annonsen gjør det klart at gjennomføringen av prosjektet avhenger av at man får fjernet de menneskene som bor på den utvalgte tomten med makt.
Publisert: 21. Mar 2011, kl. 11:23 | Sist oppdatert: 21. Mar 2011, kl. 11:47
Annonsen er fiktiv, men for én milliard mennesker som bor i slumområder verden over, er trusselen svært reell.

Det er Amnesty International som står bak finn-annonsen med finnkode: 27265660. Gjennom våren skal organisasjonen nemlig kjempe sammen med slumbeboere, lokale organisasjoner og aktivister i Nairobi mot tvangsutkastelser.

- Formålet med finn-kampanjen er å pirre folks nysgjerrighet på en måte som gjør at folk stopper opp og reflekterer over et grovt menneskerettighetsbrudd som de fleste her i Norge er lite kjent med, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Wiltahs kamp
- Jambo! Mitt navn er Wiltah. Jeg har levd i Soweto East i femten år. Mitt område er truet av tvangsutkastelse. Følg meg på Facebook!

Når man klikker på én etter én av de lekre arkitektskissene på Finn-annonsen, realistisk lagt inn i ekte bilder fra Nairobi, legger man etter hvert merke til en kvinne som på en plakat trygler om hjelp til å redde slumbeboernes hjem.

Finn-annonsen leder nemlig direkte inn til Facebook-siden Wiltahs kamp. Amnesty har opprettet denne Facebook-siden for Wiltah Nyabate Ombese, en slumbeboer som har sagt seg villig til å snakke direkte med norske aktivister via Facebook gjennom hele våren. Tre dager i uken kommer Wiltah til å dra til en liten, lokal internettkafé og fortelle fra livet sitt i slummen og sitt arbeid for menneskerettighetene, samt svare på spørsmål fra folk.

Et grovt menneskerettighetsbrudd
Siden 2000 har titusenvis av mennesker blitt tvangsutkastet fra sine hjem i og rundt Nairobi. Opptil 127 000 mennesker står i fare for å bli tvangsutkastet dersom Nairobi River Clean-up Program blir gjennomført som planlagt. Myndighetene gjør ingenting for å hjelpe de som fra den ene dagen til den andre plutselig mister hjemmet og livsgrunnlaget sitt.

- Tvangsutkastelsene blir svært ofte gjennomført uten at slumbeboerne får et alternativ, og dermed kastes de ut i enda dypere nød. Wiltah er en ressurssterk kvinne med to barn, hun har jobb og har klart å skape seg et hjem. Vi må jobbe sammen med henne, oppfordrer Egenæs.

Tusenvis av slumbeboere utsettes årlig for tvangsutkastelser i Kenyas hovedstad, som oftest for å bane vei for nye boligkomplekser, næringsparker og veiprosjekter.

- Bulldoserne kommer uanmeldt midt på natten, og familier får kun minutter på å komme seg ut før hjemmene blir rasert, forteller Egenæs, som selv besøkte slummen i Nairobi i januar.

Amnesty krever at kenyanske myndigheter umiddelbart stopper alle tvangsutkastelser. Ingen må kastes ut av sitt hjem uten å ha blitt rådspurt og uten tilbud om et nytt akseptabelt sted å bo.

Amnestys vårkampanje: Stopp bulldoserne i Nairobi
Finn-annonseringen er et oppspark til Amnestys vårkampanje mot tvangsutkastelser som skal vare i to måneder. Utover våren og sommeren skal over tusen aktivister over hele Norge aksjonere, blogge, lage utstillinger og arrangementer og skape oppmerksomhet rundt slumbeboeres rettigheter.

Blogg: Hvem er Wiltah?

Bli venn med Wiltah på Facebook!

Les om vårens kampanje mot tvangsutkastelser.