Mann og kvinne står med plakater under 8. mars-markering. Plakatene sier "Sex er digg, men spør om lov. Samtykkelov nå!"
Sex uten samtykke er voldtekt.

Denne aksjonsveiledningen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

Aksjonsveiledning: La oss knuse voldtektsmytene!

Amnesty har over flere år jobbet for at Norge skal få en «samtykkelov» - en lov som tydelig uttrykker at seksuell omgang uten samtykke er voldtekt. For å lykkes trenger vi å skape større forståelse for hvorfor en slik lovendring er viktig og nødvendig.

3.april lanserer Amnesty en ny rapport om voldtekt i nordiske land. Rapporten inneholder et eget kapittel om Norge som ytterligere understreker viktigheten av en slik lovendring. I tida fram mot rapportlanseringen skal vi jobbe for å sette voldtekt på dagsorden - slik at rapporten får den oppmerksomheten den fortjener. Vi skal knuse «voldtektsmyter», spre kunnskap om voldtekt og konsekvenser av dagens lovgivning. For å få til alt dette trenger vi din hjelp!

Under finner du forslag til aktiviteter som vil bidra til Amnestys arbeid fram mot rapportlanseringen - og etter. Spørsmål knyttet til kampanjen kan rettes til politisk rådgiver Patricia Kaatee [email protected] eller prosjektleder Katinka Asplin [email protected].

Forslag til aktiviteter

Her finner du forslag til en rekke aktiviteter som du eller gruppa di kan gjennomføre for å bidra til å knuse voldtektsmyter i tida før og etter rapportlansering.

Debatten på skolevalget må handle om samtykkelov!

Alle skoler i Norge har av Utdanningsdirektoratet (Udir) blitt invitert til å avholde skolevalg 3. og 4. september. Fylkeskommunen koordinerer gjennomføring, og det er sendt ut felles retningslinjer slik at det skal være likest mulig opplegg på skolene. Amnesty International oppfordrer ungdomsgruppene til å kontakte skoleadministrasjonen for å sørge for at deres skole holder skolevalg, og elevrådet for å foreslå at samtykkelov blir tema for skoledebattene som arrangeres i forbindelse med skolevalgene.

Følgende opplegg er foreslått:

• Debatt og valgtorg arrangeres samme dag

• Debattens varighet er 60 minutter

• Ungdomspartiene deltar i debatten, og den ledes av ungdom (f.eks. fra Elevorganisasjonen)

• Det er frie tema i skoledebatten, men tema skal være «sentrale og nasjonale politiske spørsmål som er relevante for ungdom».

• Tema for debatt bør være bestemt av ungdom (elever, elevråd og/eller Elevorganisasjonen)

• Valgtorg avholdes etter skoledebatten, og har en varighet på 30-60 minutter

Hvordan kan din gruppe bidra?

1. Kontakt skoleadministrasjonen, og sørg for at deres skole melder seg på skolevalget (www.nsd.no/skolevalg). Påmelding åpner 24. april. Se forslag til e-post nedenfor.

2. Forsøk å få tiltak mot voldtekt/samtykkelov som tema for debatten på skolevalget. Elever, elevråd og Elevorganisasjon kan spille inn tema for debatt. Ta kontakt med elevrådet med en henvendelse om at dette blir tema for debatten. Se forslag til e-post nedenfor.

3. Kontakt skolen og fortell dem at Amnesty-gruppen ønsker å holde stand under valgtorget. Bruk anledningen til å gi elevene informasjon om Amnestys kampanje mot voldtekt og behovet for en samtykkelov, og å oppfordre ungdomspartiene til å støtte arbeidet for en slik lov.

E-post til rektor om skolevalg

E-post til elevrådet om skoledebatt

Knus voldtektsmyter på stand!

Bruk gjerne myter på plakater for å tiltrekke dere folk til standen.

Under kan du laste ned en quiz med 10 påstander knyttet til voldtekt i Norge. Hensikten med quizen er å skape bevissthet rundt voldtektsmyter og få folk i samtale om nødvendigheten av en samtykkelov. Et annet alternativ kan være å lage plakater med voldtektsmyter og bruke dem til å trekke folk til standen, og på den måten fortelle om Amnestys arbeid for en samtykkelov.

Tips: Quizen kan også brukes dersom gruppa planlegger et arrangement som omhandler temaet voldtekt. Da fungerer det kanskje enda bedre med en Kahoot-quiz?

Leserinnlegg:

Synlighet i lokale medier i forbindelse med rapportlanseringen vil hjelpe oss med å nå enda flere. I etterkant av rapportlanseringen er det flott å bruke fakta fra rapporten som utgangspunkt for et leserinnlegg. Rapporten lanseres 3.april. Følg med i denne aksjonsveiledningen for mer info! Her finner du også 5 fakta om voldtekt som kan brukes til å utforme et leserinnlegg.

Tips: I verktøykassa for grupper finner du tips til hvordan du kan skrive leserinnlegg og hvordan du kan gå fram for å få det på trykk i din lokalavis.

Vær synlig i bybildet:

For å bidra til å skape oppmerksomhet rundt Amnestys nye rapport kan det være fint å gjøre et stunt på gaten. "Trusestuntet" innebærer å henge opp truser på en lyktestople, skilt eller lignende, med en plakat/merkelapp hvor det står "Not asking for it" eller "Ber ikke om det". Kanskje med en QR-kode som leder til Amnestys rapport eller til 5 fakta om voldtekt? OBS! Husk at dere må rydde opp når stuntet er avsluttet.

Tips: Kan dere få truser fra en klesforretning i nærheten?

Sosiale medier:

Del gjerne filmer og video på sosiale medier i forbindelse med lanseringen. I linken under finner dere fem bilder og en video (gif), som kan brukes både på Facebook og Instagram.

Her finner dere bilder og film til sosiale medier

Forslag til deletekst:

Gif/Video: Ingen ber om å bli voldtatt. Det har ingenting å si hva du hadde på deg. Det betyr ingenting hvor mye klokka var da du gikk hjem, eller hvor mye du drakk. I Amnesty knuser vi voldtektsmyter – bli med du og!

Bilder: Ingen ber om å bli voldtatt! I dag knuser vi misvisende voldtektsmyter. Her kommer heller fem sannheter.

Husk å ta bilder/video av aktiviteter dere gjør og tagg @amnestynorge, så kan vi dele i egne kanaler! Følg med på Amnestys sosiale medier og del filmer og plakater slik at vi når ut til enda flere!

Husk også å opprette arrangement på nettsiden og dele i sosiale medier hvis dere planlegger stand med quiz, samtale/debatt ol.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Et samtykke er en bekreftelse på at du har tatt et aktivt og frivillig valg om å ha sex. Samtykke kan komme til utrykk på mange ulike måter – gjennom ord, blikk eller berøring. Denne gjensidige bekreftelsen skal være på plass før den seksuelle omgangen finner sted. Har man sagt nei, eller på andre måter gitt uttrykk for at man ikke ønsker seksuell omgang, så har man ikke samtykket til handlingen. Samtykke må alltid ses i lys av de omkringliggende omstendigheter. En person kan ikke gi frivillig samtykke til seksuell omgang dersom vedkommende er under den seksuelle lavalderen, i en tvangssituasjon, bevisstløs på grunn av rus, skade eller søvn, eller utsettes for vold eller trusler.

I straffelovens forarbeider defineres seksuell omgang som oralt, analt og vaginalt samleie og samleielignende forhold. Straffekravet i straffelovens § 291 er per i dag å bevise at den seksuelle omgangen er skjedd gjennom bruk av vold og truende adferd, eller med en person som var bevistløs eller av andre årsaker ute av stand til å motsette seg handlingen. I dag er det bare disse fire samtykke-utelukkende omstendigheter som omfattes av voldtektsbestemmelsen i straffeloven. Amnesty jobber for at manglende samtykke skal være det definerende elementet i straffelovens voldtektsbestemmelse, slik at alle former for seksuell omgang uten frivillig samtykke skal kunne straffeforfølges som voldtekt.

Nei. Det eneste som kreves er at du forsikrer deg om at den du har sex med virkelig har lyst. Det kan gjøres med et blikk eller et smil, eller med et enkelt og utvetydig ja. Målet er at du skal forsikre deg om at den du har sex med faktisk har lyst og er frivillig med på det før du setter i gang. Og at du skal få dette avklart i forkant, dersom du er i tvil. En samtykkelov gjør ikke at du må ha med deg en advokat på soverommet.

Lyst til å gjøre enda mer? Følg med på denne siden for oppdateringer nærmere rapportlansering!