Kristiansand: Hva skjer i Kristiansand og Mandal

Det skjer mye i Kristiansand for tiden - vi vil gjerne ha med flere som vil bidra. Se her hva som skjer og hiv deg på!
Publisert: 15. Feb 2010, kl. 12:26 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 10:17

Denne våren står Midt-Østen og Nord-Afrika i hovedfokus for Amnesty International. Amnesty krever makthaverne i landene ikke bryter menneskerettighetene og stopper alle overgrep mot sin befolkning.

Den 11. februar stod vi på stand både i Kristiansand sentrum og i Mandal. Vi samlet inn underskrifter mot Egyptiske makthaveres bruk av militære domstoler mot befolkningen. Aksjonen var en suksess, mange møtte opp, og vi fikk samlet inn mange underskrifter.

For mer informasjon, les her: http://www.amnesty.no/om-amnesty/amnestys-regioner/region-s%C3%B8r/lokale-nyheter/protesterer-mot-milit%C3%A6ret-i-egypt

Torsdag 8.mars markerte vi kvinnedagen i kantina i Kunnskapsparken. Dette var i samarbeid med blant annet Senter for likestilling og fylkeskommunen. Vi holdt en appell og holdt en stand for å samle inn underskrifter. I Mandal holdt vi stand på torget på dagen og samlet inn underskrifter. Senere på kvelden deltok vi på et arrangement på Kastellet i Mandal der vi og holdt en appell.

Lørdag 12.mai skal det arrangeres Internasjonal kulturfest på Samsen, og Amnesty har vært så heldig å få lov til å være med! Vi skal ha stand og holde en liten appell. Dette er et arrangement der målet er å samle flest mulig kulturelle og internasjonale innslag til en konsert. Kan du synge, spille, danse eller kanskje lage noe god mat fra ditt hjemland? Det er gratis å opptre, og en ypperlig mulighet til å vise frem sitt talent på Samsens flotte scene! Ta gjerne kontakt: [email protected]

Ellers jobber vi mye med å få flere aktive medlemmer. Vi forsøker å informere om Amnestys arbeid, blant annet ved stand, foredrag og artikkelskrivning. Kunne du tenkt deg å gjøre en innsats for Amnesty? Det er flere måter du kan gjøre dette på:

På kontoret:
Vi har en egen ressursgruppe bestående av lokale aktivister. Vi jobber tett opp mot Amnestys hovekampanjer som som regel er to ganger i året. Vi møtes regelmessig for å planlegge fremtidige aksjoner, vi står på stand og bidrar ellers på de måtene vi selv ønsker eller har mulighet til. Amnestygruppen består av en aktiv og engasjert gjeng i alle aldre!

Gruppeleder nå er: Kerstin Fjærestad
Amnesty har alltid bruk for flere folk med mye energi og gode ideer!

Amnestypraktikant:
Akkurat nå har vi 3 praktikanter i Kristiansand og 2 i Mandal.
Antall praktikanter og arbeidsoppgaver varier i de ulike regionkontorene. Felles for alle ordningene er at du blir en del av en variert, ofte hektisk, men aldri kjedelig arbeidshverdag.

Vi er interessert å komme i kontakt med folk som kan arbeide minst en dag i uka i minimum et halvt år. Mange studenter fra ulike studieretninger med praksisperioder har vært utplassert hos oss.

Praktikantstillingene i Amnesty er ulønnet.

Er du interessert? Ta kontakt med regionleder Camilla Andersson:
Tlf: Telefon: 920 24 307 Epost: [email protected]
Adresse: Øvre Holmegate 23, 4006 Stavanger

På nett og i mediaHver uke legger vi ut en ny aksjon på Amnesty sin nettside. Gå gjerne inn og skriv under! Hver eneste underskirft kan gjøre en forskjell.
For mer informasjon om aksjonene, se: http://www.amnesty.no/aksjon/aksjon-i-fokus

To ganger i måneden sender vi utvalgte aksjoner til over 70 000 aktivister på SMS. Mobilaktivistene signerer aksjonen ved å svare med navnet sitt.
Meld deg på SMS-nettverket ved å sende "Amnesty" til 2160. Det koster 6 kr å motta en sms, mens det er gratis å svare.
Det er og mulig å være aktiv på egenhånd på facebook, twitter, youtube eller andre liknende nettsider. Send oss gjerne en epost med link til bidraget ditt.

På skolen:
Vi i Kristiansand og Mandal er ganske aktive på skoler rundt om i Agder-regionen. Vi holder en rekke foredrag for skoleklasser og har og et samarbeid med Utdanningsforbundet i Kristiansand.
Ønsker du at Amnesty skal komme til din skole? Send en mail til [email protected]
Vi jobber og med å opprette ungdomsgrupper bade i Kristiansand og Mandal. Kunne du tenkt deg å være med?
Kristiansand ungdomsgruppe: [email protected]
Mandal: [email protected]

Studentaktivist:
På universitetet i Agder har vi en egen studentgruppe. De samarbeider med ressursgruppen og arrangerer også mye på skolen. De holder blant annet egne stands, arrangerer ulike markeringer, filmkvelder og diverse. De har og en egen blogg: http://amnestystudentenekristiansand.blogg.no/

Er du student og interessert? Sjekk ut facebooksiden: http://www.amnesty.no/aksjon/gj%C3%B8r-mer#page=0;tid=All;sorting=created_desc
eller ta kontakt med leder av Amnestystudentene, Tonje Hellevig.

Mail: [email protected]

Amnesty er avhengige av frivillige aktivister og setter pris på alle bidrag! Store som små. Ønsker du enda mer informasjon eller vil vite om flere måter å bidra på, sjekk ut hjemmesiden vår: