Kapittelfestivalen 2016: Fotoutstilling om vandrere

Den syriske fotografen Nawar Alghousini gir oss gjennom en serie bilder en mulighet til å møte noen av menneskene som ble tvunget på flukt, og nå lever her i Stavanger.

Publisert: 2. sep 2016, kl. 09:47 | Sist oppdatert: 16. Mai 2019, kl. 13:13
Kapittelfestivalens tema er Vandring. Amnesty og Kapittelfestivalen utfordret Nawar Alghousini, en syrisk fotograf, til å ta bilder av mennesker som har måttet vandre. Resultatet er en serie bilder, utstilt i kafeer, restauranter og bokhandlere i Stavanger sentrum.

- Jeg ønsker å bygge broer. Jeg ønsker å bringe to kulturer nærmere hverandre gjennom et språk alle kan forstå - nemlig kunsten, sier Nawar Alghousini, som selv har kommet til Stavanger som flyktning.

Menneskene som er avbildet har alle blitt tvunget på flukt, bort fra krigens redsler. Nå er de her, i Stavanger. Utstillingen gir oss en mulighet til å møte dem i omgivelser og natur som er kjente for nordmenn, men nye for dem. Bildene viser glede, lek, nytt samhold, men også alvor.

Bak hvert bilde er det en mening. Bak hvert ansikt er det en historie. Ingen forlater sitt hjem uten grunn. Det er opp til deg å skape et nytt hjem eller et nytt liv i eksil.

Alghousini lar denne teksten følge alle bildene og menneskene i utstillingen. For fotografen er denne utstillingen bare starten. Han ønsker å utvikle dette videre og ta flere bilder, bruke fotokunsten til å bringe mennesker nærmere hverandre. Han utfordrer publikum til å fokusere på det vi har til felles, istedet for det som skiller oss.

- Alle bør være med på denne fellesskapstanken - et hvert menneske ønsker å leve i harmoni, og det handler om hvordan vi møter våre medmennesker, oppfordrer han.

Bildene er utstilt fra 10.9 - 18.9 på følgende steder:
  • Sølvberget
  • Bøker og Børst
  • Cafe Bacchus
  • Cirkus
  • Hanekam
  • Det lille hjørnet
  • Godt brød
  • Norli Stavanger
  • Ark Berge

Foto: privat

Nawar Alghousini
22 år
Fra Damaskus, Syria
Kom til Norge i oktober 2015
Bosatt i Stavanger

Selvlært fotograf, har arbeidet med foto siden han var 15 år.
Han hadde eget studio i 2012-2013.

Har studert engelsk litteratur.
Yndlingsforfattere: Samuel Beckett og Ernest Hemingway

Inspirasjon: Bill Franks, Jay Maisel, Steve McCurry, Dorothea Lange og Tommy Ellingsen.