Aktivistportalen

Hvordan gjennomføre digitale møter

Selv om gruppa ikke kan møtes fysisk er det ingen grunn til å stoppe å ha gruppemøter. Det finnes flere gode digitale plattformer for å gjennomføre gruppemøter og andre møter digitalt.
DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Publisert: 30. Mar 2020, kl. 09:06 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:05

Tips til digitale plattformer

Her er noen forslag til digitale plattformer som kan brukes til å gjennomføre digitale møter.

Teams

Teams er også et digitalt verktøy for å gjennomføre digitale møter, dele filer og jobbe i grupper. Mange av dere har kanskje dette programmet allerede som en del av Microsoft 365 eller gjennom jobb eller skole.

Hvis du ikke har Teams allerede kan du laste det ned her: https://teams.microsoft.com/downloads

Deltakerne i møtet trenger ikke ha Outlook. Det er fult mulig å invitere deltakere med andre epostadresser ved å legge inn epost-adressene i innkallelsen.

Slik oppretter du digitalt møte i Teams gjennom Outlook-kalenderen

  • Trykk på “Nytt Teams-møte” øverst i oppgavelinjen.
  • I innkallelsen (e-posten) skriver du tittel på møtet, legger til e-postadressene til de andre i gruppa og sender invitasjon
  • For å bli med i møtet trykker du på linken nederst i e-posten “Bli med i Microsoft Teams-møte"

Skype/Skype for business

Om du har Skype for business gjennom jobb eller skole kan du kalle inn til møte på samme måte som med Teams gjennom Outlook-kalenderen din. Dersom du ikke har Skype for business, kan du laste ned en gratis bruker av Skype og invitere de andre i gruppa inn til et videomøte.

Skype kan du laste ned her: https://www.skype.com/en/

Tips og triks for hvordan gjennomføre gode digitale møter

For deg som deltaker:

  • Husk å ha lastet ned og installert oppdatert programvare i god tid FØR møtet ditt begynner, eller sjekke lenken du har fått tilsendt. På den måten unngår du forsinkelser i oppstarten av møtet
  • Husk å bruke fullt navn, slik at de som er på møtet ser hvem som er til stede.
  • Slå av mikrofonen din når du kommer inn i møtet og ha den avskrudd når du ikke prater. Da unngår du bråk i bakgrunnen og støy for de andre deltakerne
  • Så langt det er mulig bør du delta med video. Møter blir bedre og hyggeligere om vi ser hverandre!
  • Bruk chatten til å motta og dele informasjon og til å be møteleder om å få ordet

For deg som er møteleder:

  • Husk å fortsatt ha godt planlagte møter og en agenda som du sender ut i forkant
  • Start møtet med å avklare gode rutiner. Husk at dette kan være det første digitale møtet for en av deltakerne
  • Be gjerne alle om å skru av mikrofonen og heller be om ordet i chatten. Det blir fort mye støy om alle skal ha på lyd
  • Avklar om kamera skal være av eller på
  • Sjekk at alle hører deg, og at du kan høre alle deltakerne
  • Pass ekstra godt på å inkludere alle, slik at alle får mulighet til å si det de ønsker i møtet. Det kan være vanskeligere å ta ordet i et digital møte enn det er i fysiske møter
  • Husk å skriv referat (enten som du skriver selv, eller en annen i gruppa skriver) og send ut etter møtet slik som vanlig